ساخت کانکس پوریا کانتین بین الملل

آشنایی با کانکس آکوستیک

در مکان ها یی که میزان سرو صدای زیادی وجود دارد، باید از تجهیزاتی استفاده کرد که این میزان صدا را تا حد مناسبی که برای گوش انسان مضر نباشد کاهش دهیم. کانکس آکوستیک یکی از این تجهیزات است که میتواند تاثیرات مثبت زیادی بر روی کنترل صدا های مزاحم داشته باشد. از طرفی در شرایط خاص ممکن است که شما نیاز به اتاقکی داشته باشید که هیچ صدایی از آن بیرون نیاید، در این شرایطی نیز کانکس آکوستیک میتواند مزایای زیادی را برای شما به همراه داشت باشد. در ادامه این مطلب از پوریا کانتین قصد داریم در مورد کانکس آکوستیک صحبت کنیم و اطلاعاتی که لازم است در خصوص این محصولات بدانید را در اختیار شما قرار دهیم.

 

کانکس آکوستیک چیست؟

به طور کلی می‌توانیم بگوییم که کانکس آکوستیک اتاقکی است که دیواره ها، سقف، درب، پنجره و سایر قسمت‌ های آن به صورت چند جداره و ضد صدا ساخته شده اند. استفاده از این روش برای ساخت این محصولات باعث شده که هیچ صدایی به آنها نفوذ نکند و همچنین صدایی از آنها بیرون نرود. یکی از مهم‌ترین کاربردهای کانکس آکوستیک در معادن سنگ است که در آن دستگاه‌های پر سر و صدای زیادی کار می‌کنند. قطعا فعالیت در چنین فضایی بدون توجه به سلامت شنوایی، در طولانی مدت می‌تواند مشکلات زیادی را برای شما بوجود آورد. استفاده از کانکس آکوستیک در چنین مکان‌هایی به منظور اتاق کنترل برای اپراتورها، به آنها این مکان را می‌دهد که بدون اذیت شدن در اثر صداهای موجود به فعالیت خود ادامه دهند.

کانکس ‌های آکوستیک به صورتی طراحی شده اند که صداهای زیاد را حذف میکنند و محیطی با میزان صدای استاندارد برای گوش انسان فراهم میکنند. استفاده از ساختار چند لایه و همچنین استفاده از مواد عایق صوتی مانند پشم سنگ و… در موارد خاص باعث میشود که از این کانکس‌ ها هیچ صدایی به بیرون نرود. به همین دلیل برخی از این محصولات در استودیو های صدابرداری نیز مورد استفاده قرار میگیرند. اما برای استفاده بهتر از آنها در چنین شرایطی باید دیواره‌ های داخلی این محصولات نیز با استفاده از پنل‌ های آکوستیک پوشیده شود تا از انعکاس صدا درون کانکس جلوگیری گردد. استفاده از چنین امکاناتی به استودیو هایی که در محیط‌ های شهری فعالیت می‌کنند، اجازه می‌دهد که بدون ایجاد مزاحمت صوتی برای دیگران به فعالیت خود ادامه دهند.

نکته بعدی که در خصوص موارد استفاده از کانکس آکوستیک باید بدانید این است که نمونه‌ های کوچکتری از آنها برای نگهداری مولد های برق یا کمپرسورها استفاده میشود. روند کاری آنها به صورتی است که به عنوان مثال ژنراتور دیزل که سر و صدای زیادی دارد را درون یک کانکس آکوستیک قرار میدهند تا در زمان فعالیت صدای آن باعث آزار اطرافیان نشود و آلودگی صوتی بوجود نیاورد.

 

ویژگی ‌های کانکس آکوستیک

پس از اینکه با کاربردهای متنوع کانکس آکوستیک آشنا شدید، قطعا با داشتن اطلاعات بیشتر در مورد نحوه عملکرد و ساختار این محصولات میتوانید شناخت بهتری از کانکس آکوستیک به دست آورید. با توجه به مواردی که در بخش بالا گفتیم، برای استفاده‌های مختلف از کانکس ‌های آکوستیک نیاز به ابعاد مختلفی داریم و به همین دلیل است که کانکس ‌های آکوستیک را در ابعاد مختلف و با توجه به سفارش مشتری تولید میکنند. البته برای استودیو های خانگی و یا شرایط خاص دیگر (مانند اتاقک نگهداری ژنراتور برای برق اضطراری) میتوان نمونه‌های پیش ساخته این محصولات را نیز پیدا کرد.

یکی از مصالح پرکاربرد برای تولید این محصولات عایق‌های پلی اورتان به ضخامت 4 تا 8 سانتیمتر هستند یا ساندویچ پانل‌ های خصوص آکوستیک می‌باشند. همچنین در مورد این کانکس‌ ها باید در نظر داشته باشید که به طور معمول در آنها از پنجره استفاده نمیشود و فقط در شرایط خاصی که مشتری نیاز به وجود یک پنجره دارد (مانند اتاق کنترل ماشین ‌های مختلف در یک معدن سنگ) بنا بر سفارش، پنجره نیز در این کانکس ‌ها تعبیه میشود. همچنین باید این نکته مهم را به یاد داشته باشید که کاربرد مورد نظر شما روی ساختار کانکس آکوستیک تاثیر بسیاری خواهد داشت. به این صورت که اگر لازم داشته باشید از سر و صدای بیرون کانکس در امان باشید، بدنه‌ ها و بخش مختلف دیواره کانکس باید عایق صوتی باشند و اجازه ورود صوت را به داخل کانکس ندهند. اما اگر قصد شما استفاده از کانکس برای جلوگیری از انتشار صدای داخل کانکس را دارید باید بیشتر تمرکز بر روی خنثی کردن صدای درون کانکس باشد. به این منظور از پنل ‌های مخصوص و فوم هایی که شکل سینوسی (فوم شانه تخم مرغی) دارند استفاده میشود. وظیفه این فوم ‌ها این است که صدای بوجود آمده را جذب کنند و از انتشار آن در فضای بیرونی جلوگیری کنند. بسته به کاربرد شما، فوم ‌ها با ضخامت‌ های مختلفی در بازار وجود دارند و به همین دلیل در زمان انتخاب آنها باید دقت کافی داشته باشید.

 

کانکس اکوستیک

 

تجهیزات مورد استفاده در کانکس آکوستیک

در ادامه این بخش ما تجهیزاتی که در بخش ‌های مختلف یک کانکس آکوستیک استفاده میشود را خدمت شما معرفی میکنیم. اولین دسته از تجهیزات پرکاربرد در این محصولات، پنل ‌های آکوستیک هستند که دارای دارای انواع مختلفی می‌باشند كه عبارتند از:

● دفیوزرها

این پنل‌ها نقش بسیار مهمی در آکوستیک سازی دارند، به خصوص در استودیو ها. روند کارکرد این پنل‌ها به این صورت است که وقتی امواج صوت با آنها برخورد می‌کنند، صدا را در جهت‌ های دیگر بازتاب میدهند و به این صورت از برگشت صدا جلوگیری می‌شود. جنس این پنل‌ ها معمولا از چوب یا پلاستوفوم است و در دو نوع پنل دفیوزر دو بعدی و سه بعدی در بازار موجود می‌باشد.

 

● جاذب ها

ساختار این پنل‌ها به صورتی است که امواج صوتی که به سمت آنها می‌آیند را جذب می‌کنند. نمونه ارزان و در دسترس این پنل‌ ها فومهای جاذب سینوسی یا شانه تخم مرغی هستند.

 

● بیس ترپ

این نوع پنل مخصوص جذب فرکانس های پایین است، و بیشتر در استودیوها و به منظور کاهش میزان “هوم” مورد استفاده قرار میگیرد.

 

روش‌ های اصلی کاهش صدا در کانکس آکوستیک

از جمله روش ‌هایی که منجر به کاهش صدا در یک کانکس آکوستیک میشوند را در ادامه مورد بررسی قرار میدهیم تا با عملکرد آن بهتر آشنا شوید.

  • به کارگیری مصالحی که قابلیت جذب صدا را دارند در بخش هایی مانند کف، سقف و دیواره‌ها می‌تواند تا حد زیادی جلوی عبور صوت را بگیرد. اما در نقطه مقابل آنها انواع کفپوش ‌ها و دیواره‌ های سخت قرار دارند که اصلا عایق‌ های صوتی خوبی نخواهند بود.
  • استفاده از عایق ‌های صوتی درون دیوار‌ها برای به حداکثر رساندن قدرت عایق بودن در برابر صدا می‌تواند بسیار موثر باشد. در نظر داشته باشید که حتی کوچکترین وسیله که در برابر صوت قدرت عایقی نداشته باشد میتواند رو نتیجه نهایی استفاده از کانکس آکوستیک تاثیر منفی بگذارد.
  • استفاده از مصالح با درجه سختی کمتر باعث میشود عملکرد عایق صوتی کانکس مورد نظر شما بهتر شود.
  • بستن منافذی که هوا از آنها عبور میکند میتواند روی کاهش سر و صدا بسیار موثر باشد. به همین منظور برای اینکه این منافذ را به حداقل برسانند؛ در کانکس آکوستیک برای اطراف داکت ‌ها و به طور کلی هر کجا که چیزی از دیواره کانکس عبور کرده باشد از فول پلی اورتان برای درزگیری استفاده میشود.
  • نکته مهم در زمان ساخت کانکس آکوستیک که روی کاهش صدا بسیار تاثیر دارد این است که قوطی ‌های مربوط به برق در دیواره بیرونی و داخلی روبروی هم قرار نگیرند، چرا که رد این حالت عایقی صوتی به حداقل خواهد رسید.