کانکس پوریا کانتین بین الملل

قیمت کانکس بر چه اساسی محاسبه می شود؟

در چند سال اخیر کانکس ‌ها به دلیل مزایای بسیار قابل توجهی که داشتند، به عنوان جایگزین ‌های بسیار مناسب و شایسته ‌ای برای محل سکونت مورد استفاده قرار گرفتند. اگر تا بحال برای تهیه کانکس اقدام کرده باشید احتمالا با قیمت‌های متفاوتی روبرو شده ‌اید و به این سوال برخوردید که چه پارامترها و ویژگی‌ هایی بر روی قیمت کانکس تاثیر می‌گذارند و به طور کلی قیمت کانکس بر چه اساسی محاسبه می‌شود. امروز توی این مقاله از پوریا کانتین در خدمتتون هستیم تا با اساس قیمت‌گذاری کانکس ‌ها آشنا شویم.

 

عوامل اثرگذار در قیمت کانکس

کانکس ‌ها هم مانند هر کالای دیگری، انواع و امکانات مختلفی دارند؛ امکاناتی که بر اساس نیاز مشتریان یا به طور پیش ‌فرض برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود. در واقع قیمت کانکس ‌ها بر اساس مواردی مثل جنس، متراژ، امکانات، مدل و… که در هر کانکس‌ متفاوت هستند، تعیین می‌شوند. در ادامه به بررسی موردی هر کدام از این موارد می‌پردازیم.

 

1-    نو یا دست دوم

بدیهی است که در شرایط عادی قیمت کانکس ‌های نو بدلیل اینکه تا بحال مورد استفاده قرار نگرفته ‌اند بیشتر از کانکس‌ های دست دوم است. کانکس‌ های دست دوم قبلا استفاده شده‌ اند و اگر قصد تهیه این نوع از کانکس‌ ها را دارید، حتما باید یک بررسی کلی انجام دهید تا از سلامت کامل آن اطمینان حاصل کنید.

2-    ابعاد، اندازه و متراژ کانکس

کانکس‌ ها هم مانند خانه‌ های مسکونی هستند و اولین پارامتری که بر آن‌ ها تاثیر می‌گذارد، قیمت آن‌ ها است. تعداد زیادی از خریداران کانکس را به طول آن می‌شناسند. مثلا کانکس 6 متری یا کانکس 12 متری که این اعداد بیانگر طول کانکس می‌باشند.

نکته ‌ی مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که در برخی مواقع فقط طول کانکس اعلام می‌شود. ممکن است عرض کانکس 4/2، 5/2، یا 3 متر باشد و موقعی که فروشنده قیمت را اعلام می‌کند معمولا باید قیمت مشخصی را برای هر کدام از این اندازه‌ ها به شما ارائه دهد.

3-    پلان و نقشه کانکس

یکی دیگر از پارامتر هایی که بر قیمت نهایی کانکس تاثیرگذار است، نقشه یا پلان کانکس می‌باشد. یک کانکس 12 متری هم می‌تواند صرفا یک سالن باشد و هم می‌تواند چندین اتاق به همراه سرویس بهداشتی و آشپزخانه داشته باشد. بنابراین نقشه کانکس تاثیر زیادی در تعیین قیمت آن دارد. در واقع هر چقدر که پیچیدگی نقشه بالاتر برود، هزینه تمام شده کانکس هم به همان نسبت افزایش پیدا می‌کند.

اگر نقشه یا پلان خاصی برای طراحی کانکس خود ندارید اما به دنبال استفاده بهینه از فضای موجود هستید، می‌توانید از نقشه‌ های پیشنهادی تولید کننده‌ های کانکس استفاده کنید. این پلان‌ ها توسط متخصصین این کار طراحی می‌شوند و به احتمال خیلی زیاد شما را به نتیجه دلخواهتان می ‌رسانند.

4-    متریال یا جنس کانکس

یکی دیگر از مهم‌ترین مواردی که تاثیر قابل توجهی در قیمت کانکس دارد، جنس و مواد به کار رفته در ساخت آن است. در واقع اصلی ‌ترین تفاوت اختلاف قیمت میان کانکس ‌ها به همین متریال آن‌ها مربوط می‌شود. با کیفیت ‌ترین و البته پر هزینه ‌ترین متریال برای کانکس ‌ها سیستم ساندویچ پانل پلی اورتان می‌باشد اما برای تهیه همین ساندویچ پانل هم باید دقت کرده و تحقیقات لازم را انجام دهید زیرا از کیفیت ‌ها و قیمت‌ های مختلفی برخوردار هستند.

5-    امکانات کانکس

کانکس ‌ها هم مانند محصولات دیگر دارای امکاناتی هستند که این امکانات نقش موثری در تعیین قیمت کانکس دارند. از جمله این امکانات می‌توان به اتاق‌های خواب، آشپزخانه، سیستم سرمایشی و گرمایشی، پنجره و… اشاره کرد که وجود هر یک از آن‌ ها به قیمت نهایی کانکس می‌افزاید. این امکانات بنا به انتخاب شما در کانکس تعبیه می‌شوند و در صورت نیاز نداشتن به امکانات اضافی می‌توانید کانکس ‌هایی را خریداری کنید که درون آن ‌ها هیچ امکاناتی وجود نداشته باشد.

6-    شاسی کانکس

کانکس‌ های معمولی دارای شاسی ‌هایی از نوع تیر آهن هستند که به صورت موازی نصب می‌شوند. اما کانکس ‌ها شیک و لوکس با همان شاسی تیرآهن اما بصورت دور کلاف طراحی و تولید می‌شوند. این نوع شاسی‌ ها برای کف‌ سازی با سرامیک بسیار مناسب هستند و برای اجرای کف ‌سازی هم نیاز است تا از ورق گالوانیزه شادولاین استفاده شود. برخلاف کانکس ‌های استاندارد و درجه یک، تولیدکننده ‌هایی برای کاهش هزینه‌ های تولید کانکس‌، کانکس‌ های معمولی را با کف ‌سازی بوسیله تخته به مشتریان تحویل می‌دهند که این کار باعث کاهش طول عمر این سازه‌ های عادی نسبت به سازه‌ های درجه یک می‌شود. در نتیجه شاسی هم یکی از موارد حیاتی است که کیفیت آن می‌تواند تاثیر ملموسی در قیمت کانکس داشته باشد.

7-    اسکلت کانکس

اسکلت بیشتر کانکس ‌ها از جنس پروفیل است. این اسکلت‌ ها در طرح ‌های مختلف قابل اجرا هستند و می‌توانند به عنوان ستون برای دیواره‌ ها و تیرریزی سقف یا کف کاربرد داشته باشند که آن‌ ها را به گزینه ‌ای مناسب تبدیل می‌کند. البته برخی دیگر از سازه‌ ها مانند کانکس‌ های چوبی یا ساندویچ پنل اسکلی متفاوت با سایر کانکس‌ ها دارند و نیاز است تا ستون‌ های اصلی آن‌ها از استحکام بسیار زیادی برخوردار باشند.

8-    عایق مصرفی

عایق مصرفی در کانکس‌ ها معمولا از جنس پلاستوفوم است اما در کانکس‌ های با کیفیت، این عایق را با یک لایه از پشم شیشه تقویت می‌کنند. در برخی دیگر از کانکس‌ها که از کیفیت‌های بالاتری برخوردار هستند هم این لایه توسط یک لایه پشم شیشه به طور کامل تقویت شده و مانع تبادل انرژی بیشتر از ناحیه بدنه و سقف سازه خواهد شد. این کار در کنار هزینه پایین خود، مزایای زیادی را به دنبال دارد و می‌توانید علاوه بر جلوگیری از اتلاف انرژی، آسایش افراد ساکن در کانکس را هم افزایش دهید.

9-    درب و پنجره

درب و پنجره یکی از اصلی‌ترین اجزای نمای داخلی و خارجی کانکس‌ ها محسوب می‌شوند. بسیاری از افراد در حین سفارش کانکس به این موضوع توجه نمی‌کنند و اهمیتی به آن نمی‌دهند در صورتی که در هنگام خرید باید به درب و پنجره کانکس توجه ویژه‌ای کرد تا بتوان در نهایت به مطلوب ‌ترین خروجی رسید.

معمولا درب و پنجره‌ های بکار رفته در کانکس‌ های معمولی، از جنس آلومینیوم هستند. درب این سازه‌ها را از نوه آلومینیوم فاسات‌ دار تولید و عرضه می‌کنند. پنجره‌ها نیز از جنس آلومینیوم به همراه شیشه ‌های تک ‌جداره ساخته می‌شوند. اما متاسفانه این کانکس ‌ها از نظر تبادل انرژی حرارتی خیلی مناسب نیستند و باعث اتلاف انرژی می‌شوند. اگر جلوگیری از اتلاف انرژی برای شما از اهمیت زیادی برخوردار است باید از کانکس ‌هایی استفاده کنید که جنس درب و پنجره ‌های آن‌ ها پی وی سی بوده و تمام شیشه‌ های آن نیز دو جداره باشند. پی وی سی و پنجره دو جداره مانع تبادل زیاد انرژی حرارتی با فضای بیرون از کانکس نمی‌شوند. همچنین بدیهی است که استفاده از آن ‌ها قیمت نهایی کانکس‌ را افزایش می‌دهد. اگر تصمیم به اضافه ‌کردن درب‌ های ضد سرقت برای کانکس خود هم داشته باشید، رقم نهایی باز هم افزایش پیدا می‌کند.

 

سخن آخر

در این مقاله سعی ‌کردیم تا شما را با مهم‌ترین پارامتر هایی که در تعیین قیمت کانکس تاثیرگذار هستند آشنا کنیم. در آخر لازم است بدانید که متاسفانه بسیاری از تولیدکنندگان کانکس برای کاهش قیمت‌ تمام‌ شده و جذب مشتریان بیشتر و در نتیجه فروش بیشتر، دست به کاهش کیفیت قطعات کانکس می‌زنند. امکانات کم، جنس بی کیفیت، عایق‌ بندی نامناسب، اسکلت‌ها ضعیف و شاسی‌ های نامقاوم و… بخشی از این موارد هستند. بنابراین اگر قصد تهیه یک کانکس با کیفیت را دارید باید تمام ویژگی‌ های آن را بررسی کنید. به بودجه خود توجه کنید اما آن را تنها معیار برای تصمیم‌گیری قرار ندهید زیرا ممکن است بتوانید با کمی هزینه بیشتر کانکسی را تهیه کنید که زمان بیشتری برای شما کاربرد داشته باشد. درباره تولید کنندگان معتبر کانکس تحقیق کنید و در نهایت با بررسی گزینه‌ های موجود، بهترین مورد را انتخاب و خریداری کنید.