کانکس ویلایی پوریا کانتین بین الملل

ویژگی ها, مزایا و معایب ویلاهای پیش ساخته در مقابل ویلاهای معمولی

ویلاهای پیش ‌ساخته، نسل جدید از ویلا‌ها هستند که دارای ویژگی ‌های منحصر به فردی می‌باشند. این ویلا ها که از ظاهر زیبا و مناسبی نیز برخوردار هستند، می‌توانند در کمترین زمان ممکن ساخته و بهره ‌برداری شده و آماده سکونت شوند. اما موضوع به اینجا ختم نمی‌شود. زندگی در این ویلاها در کنار جذابیت و ویژگی‌ های مثبت آن، معایبی نیز دارد که باعث می‌شود برای تمامی افراد مناسب نباشد.

اگر تاکنون به زندگی در این ویلاها فکر کرده‌اید یا تصمیم به خرید یکی از آن‌ها را دارید در این مقاله با ما همراه باشید تا ویژگی ‌ها، مزایا و معایب این ویلا‌ها در مقابل ویلاهای معمولی را بررسی کنیم و با چالش‌های مختلف مربوط به آن آشنا شویم.

 

آشنایی با ویلاهای پیش‌ساخته و انواع آن‌ها

همانطور که گفته شد ویلاهای پیش ‌ساخته نوع نسبتا جدیدی از ویلاها هستند که در ساخت آن‌ها از قطعات و اجزای از پیش ‌ساخته شده استفاده می‌شود. این ویلاها بر اساس نوع کاربری و شرایط خاص آب و هوایی مکانی که قرار است در آن مورد استفاده قرار بگیرند، ساخته می‌شوند. برخی از انواع این ویلاها شامل موارد زیر هستند:

  • ویلاهای پیش ‌ساخته سبک
  • ویلاهای پیش ‌ساخته LSF
  • ویلاهای پیش ‌ساخته ماژولار
  • ویلاهای پیش‌ ساخته تولید شده با ساندویچ پانل
  • ویلاهای پیش‌ ساخته دکوراتیو
  • ویلاهای پیش‌ ساخته با سازه سبک فولادی
  • ویلاهای پیش‌ ساخته سریع
  • ویلاهای پیش‌ ساخته چوبی
  • ویلاهای پیش ‌ساخته تیپ 1
  • ویلاهای پیش ‌ساخته تیپ 2
  • ویلاهای پیش ‌ساخته ثابت
  • ویلاهای پیش ‌ساخته با قابلیت جابجایی
  • ویلاهای پیش ‌ساخته بتنی
  • ویلاهای پیش ‌ساخته PVC

 

استفاده از این سازه‌ ها بیشتر برای مناطق ییلاقی و باغ‌ های شخصی صورت می‌گیرد. این ویلاها معمولا در کارخانه و شرکت تولید کننده و به سفارش مشتریان، ساخته شده و بعد از تولید و اتمام فرآیندهای ساخت، به محل مورد نظر انتقال داده می‌شوند.

همانطور که ذکر شد این ویلاها علاوه بر مزیت‌ ها و ویژگی‌ های مثبت خود، معایبی نیز دارند که باید در حین تصمیم برای خرید، در نظر گرفته شوند. در ادامه به بررسی مزایا و معایب این ویلاها در مقایسه با ویلاهای معمولی می‌پردازیم تا بتوانید تصمیم‌گیری درستی برای خرید آن ‌ها داشته باشید.

 

مزایای ویلاهای پیش ‌ساخته در برابر ویلاهای معمولی

  • مصرف بهینه انرژی

ویلاهای پیش ‌ساخته معمولا از عایق ‌بندی بهتری برخوردار هستند. شیشه‌ های پیشرفته و دو جداره و عایق‌ هایی که از هدر رفت سرما و گرما جلوگیری می‌کنند، مصرف انرژی این نوع از ویلاها را تا حد زیادی بهینه می‌کنند. در حالی که ویلاهای معمولی، نقاط زیادی را برای هدر رفت انرژی دارند و ممکن است در ساخت آن ‌ها از عایق‌ های حرارتی استفاده نشده باشد و همین موضوع باعث هدر ‌رفتن انرژی شود.

از این رو انتخاب ویلاهای پیش ‌ساخته می‌تواند تصمیم خوبی برای صرفه‌ جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه‌ های مربوط به آن باشد.

  • ساخت سریع

اگر جزو افرادی هستید که زمان زیادی برای ساخت ویلا ندارند، احتمالا ویلاهای پیش‌ ساخته می‌توانند گزینه‌ های مناسبی برای شما باشند. در واقع سرعت بالای ساخت بزرگ‌ ترین مزیت این نوع از ویلاها نسبت به ویلاهای عادی می‌باشد. آماده‌سازی این نوع از ویلاها تنها چند روز زمان می‌برد زیرا برای این کار تنها کافی است قسمت ‌ها مختلف که از قبل در کارخانه ساخته شده‌اند، به محل موردنظر انتقال داده شده و به یکدیگر متصل شوند. در صورت استفاده از ویلاهای پیش‌ساخته مدولار، حتی نیازی به صبر کردن برای همین مدت کوتاه نیز ندارید و می‌توانید در کمترین زمان ممکن در ویلای خود اقامت کنید. اما همانطور که می‌دانید ساخت و آماده‌ سازی ویلاهای عادی به زمان و برنامه ‌ریزی‌های زیادی نیاز دارد و قطعا برای افرادی که سرعت آماده ‌سازی ویلا برایشان مهم است، مناسب نمی‌ باشند.

  • قیمت کمتر

یکی دیگر از مزایای مهم ویلاهای پیش‌ ساخته نسبت به ویلاهای عادی، قیمت بسیار مناسب ‌تر آن‌ ها است. البته ممکن است ویلا های پیش‌ ساخته ‌ای نیز وجود داشته باشند که هزینه نهایی آن‌ها از ساخت یک ویلای عادی بیشتر باشد اما در اکثر موارد خرید ویلاهای پیش‌ ساخته می‌تواند تا حد زیادی باعث کاهش هزینه ‌های مربوطه برای ساخت ویلا شود.

انتخاب و استفاده از این نوع از ویلاها باعث حذف بخش بزرگی از هزینه‌ های مربوط به خرید، حمل و نقل مصالح و همنین فرآیند ساخت و بنایی می‌شود؛ هزینه ‌هایی که تماما باید برای ساخت یک ویلای عادی انجام شوند. علاوه بر این موارد به دلیل سرعت بالا در اجرا و آماده‌ سازی ویلاهای پیش‌ ساخته، موضوع تامین امنیت ساختمان نیمه‌کاره و هزینه‌ های مربوط به آن (از قبیل حقوق نگهبان و…) نیز از بین می‌رود. علاوه بر این همانطور که ذکر شد این سازه ‌ها از عایق ‌بندی بهینه‌ ای استفاده می‌کنند و به همین دلیل هزینه مربوط به این بخش نیز کاهش پیدا می‌کند.

  • امکان پرداخت تمامی هزینه به صورت یکجا

از آن‌ جایی که ساخت یک ویلای عادی هزینه ‌های زیادی را به دنبال دارد، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند ساخت ویلا را خودشان از ابتدا شروع ‌کنند تا مجبور به پرداخت تمامی هزینه‌ های آن به صورت یکسان نشوند. با این حال باید بدانید که هیچ نگرانی درباره این موضوع برای ویلاهای پیش ‌ساخته وجود ندارد. ویلاهای پیش‌ ساخته نسبت به ویلاهای عادی بسیار ارزان ‌تر هستند و هزینه ‌‌های لازم آن‌ ها از همان ابتدا مشخص شده است. بنابراین شما برای آماده ‌سازی ویلای خود نیاز دارید تا تنها یک بار هزینه کنید.

  • قابلیت حمل و نقل

در واقع اصلی‌ترین مزیت ویلاهای پیش ‌ساخته، قابل حمل بودن آن‌ها است. شما می‌توانید به راحتی و با استفاده از یک جرثقیل، ویلای پیش‌ ساخته را به مکان موردنظر خود منتقل کنید. قابلیتی که ویلاهای عادی به هیچ وجه از آن برخوردار نیستند و از اصلی‌ترین دلایل برای گسترش ویلاهای پیش ‌ساخته به شما می‌ روند.

البته در این بخش به این موضوع توجه داشته باشید که برای استفاده از ویلاهای پیش‌ ساخته به مجوز های مخصوص نیاز داریم. در ابتدا باید بدانید که قراردادن ویلا در مکان تعیین‌ شده توسط شما، امکان پذیر است یا خیر. این اطلاعات را می‌توانید از مقررات مکانی که قصد جایگذاری سازه را دارید به دست آورید. یکی از اطلاعات مهم پیش از انتقال ویلای آماده به محل و شروع فرآیند راه ‌اندازی، این است که مطمئن شوید زمین موردنظر تحمل سازه را دارد یا خیر. در برخی از مواقع ممکن است سازه با زمین مورد نظر شما سازگاری نداشته باشد و مشکلاتی را ایجاد کند. بنابراین بسیار مهم است که پیش از انتخاب، زمین و ویلای پیش ‌ساخته را با یکدیگر تطبیق دهید. اما به صورت کلی بکارگیری ویلاهای پیش‌ ساخته بیشتر در مناطقی مناسب است که حمل و نقل مصالح ساختمانی به سادگی انجام نمی‌شود.

 

  • مقاومت در برابر بلایای طبیعی (زلزله، آب‌گرفتگی و…)

زلزله و دیگر بلایای طبیعی از سری اتفاقات اجتناب ‌ناپذیری هستند که باید آمادگی لازم را در برابر آن‌ ها داشت. ضد زلزله‌ بودن یکی از ویژگی‌های مثبت ویلاهای پیش‌ساخته است. این ویلاها به دلیل وزن کمتر و عدم استفاده از مصالح معمولی که در ویلاهای عادی بکار می‌روند، مقاومت بسیار بیشتری نسبت به زلزله دارند. همچنین ویلاهای پیش‌ ساخته فلزی و بتنی نسبت به رطوبت نیز مقاومت بالایی دارند و در آب‌ گرفتگی تخریب نمی‌ شوند.

 

کانکس پوریا کانتین بین الملل

 

معایب ویلاهای پیش‌ ساخته نسبت به ویلاهای عادی

  • محدودیت طبقات

متاسفانه محدودیت در طبقات یکی از معایب ویلاهای پیش ‌ساخته است. محدودیت در طبقات یعنی نمی‌توان با استفاده از این سازه ‌های نمی ‌توان ویلاهایی چند طبقه ساخت و این می‌تواند نظر برخی از افراد را نسبت به تهیه آن تغییر دهد. در صورتی که در صورت ساخت ویلای عادی می‌توانید با کسب مجوز ‌های لازم، طبقات را افزایش دهید.

  • محدودیت در شکل سازه

برخی از طرح‌ها را به دلیل پیچیدگی بالا نمی‌توان به صورت یک سازه پیش‌ ساخته تولید کرد زیرا در تقسیم آن به قطعات کوچک‌ تر مشکلاتی ایجاد می‌شود و همچنین حمل و نقل سازه ‌هایی با اشکال نا معمول، چالش ‌برانگیز و تا حدودی دشوار است. همچنین تمامی این قطعات در داخل کارخانه تولید شده و به بازار عرضه می‌شوند و عملا نمی‌توانید طرح و سلیقه شخصی خود را بر روی آن‌ ها اعمال کنید. از این رو دست شما برای انتخاب کمی بسته ‌است و با گزینه ‌های چندان متنوعی روبرو نیستید.

  • کاهش قیمت در هنگام فروش

افت قیمت ویلاهای پیش‌ ساخته یکی دیگر از مواردی است که باید در هنگام انتخاب به آن توجه داشته باشید. در واقع بزرگ‌ ترین تفاوت ویلاهای پیش‌ ساخته با ویلاهای معمولی در همین است که شما نمی‌توانید روی فروش ویلا و بازگشت پول خود حساب چندانی باز کنید. قیمت ویلاهای پیش‌ساخته در برخی مواقع تا 40 درصد پایین‌تر از قیمت نو آن محاسبه می‌شود و این موضوع ممکن برای برخی از افراد خوشایند نباشد.

  • نیاز به نیروی متخصص در اجرا

یکی دیگر از مواردی که معمولا پیش از خرید ویلاهای پیش ‌ساخته در نظر گرفته نمی‌شود این است که برای نصب و راه ‌اندازی این ویلاها شما نیاز به نیروی متخصص خواهید داشت. مشکل اصلی اینجاست که برخلاف ویلا های معمولی که نیروها و دست ‌اندرکاران برای ساخت آن‌ ها زیاد و در دسترس هستند، نیروی متخصص برای نصب ویلاهای پیش‌ساخته کمتر در دسترس است. بنابراین پید اکردن یک تیم متخصص و باتجربه در این زمینه ممکن است کمی زمان ‌بر و دشوار باشد.

 

نتیجه ‌گیری نهایی

ویلاهای پیش‌ ساخته نیز مانند دیگر سازه‌ های ساخته ‌شده دارای مزایا و معایبی هستند. در این مقاله سعی کردیم تا این مزایا و معایب را مورد بررسی قرار دهیم. بنابراین مواردی که ذکر شد را از جنبه‌ های مختلف و بر اساس شرایط خاص خود بررسی کنید تا در نهایت به یک نتیجه مطلوب برسید.