کانکس در صنعت گردشگری

جایگاه کانکس در صنعت گردشگری

با عرض سلام و ادب خدمت مخاطبین محترم وب سایت پوریا کانتین بین الملل، طی اطلاع رسانی های صورت پذیرفته در کانال این مجموعه جهت ارسال تجربیات و خاطرات عزیزان راجع به هرگونه محصولات مرتبط با کانکس مقرر گردیده است هرچند وقت یک بار یکی از متون ارسالی در بخش مقالات وب سایت و کانال بارگزاری گردد.

لذا متن زیر که از طرف یکی از ورزشکاران و کوهنوردان و دست اندرکاران و مدیران صنعت گردشگری کشور عزیزمان ایران ارسال شده است را برایتان از این طریق به اشتراک می گذاریم :

سال‌ها پیش که به همراه جمعی از دوستان، به قصد گذار از رشته‌های کوه‌های البرز شبی را برای اولین بار در کانکسی در میان کوه‌ها سر کردیم، مفهوم سازه‌های پیش‌ساخته برای من به گونه‌ای دیگر جلوه یافت. پیش از آن شب هیچ‌گاه فرصتی دست نداده بود که در یک کانکس، زندگی کرده باشم. اما همان تجربه سرآغاز سلسله افکاری شد که بیش از پیش ذهن مرا پیرامون اسکان مسافران و طبیعت‌گردان به خویش معطوف ساخت.

کشور ما ایران به سبب برخورداری از تاریخ و پیشینه‌ای کهن و همچنین بهره‌مندی از اقلیمی مطبوع و دل‌انگیز، سرزمینی است باب طبع گردشگران و سفرپیشه‌گان. تنها کافی است سوار بر مرکبی راهوار شویم و قصد گشت و گذار ایران کنیم. چه دیده‌ها و نادیده‌هایی که در این سفر، فراسوی نگاه‌مان به رقص در نمی‌آیند. اما در این میان مسافر را همیشه دغدغه‌ای هست که تا آن را هموار نکند، سفرش ایمن نخواهد بود. دغدغه سرپناهی که در طول سفر، مامن‌اش باشد. گویی این رسم معمول و مالوف سفر است که مسافر تا خود را به شهر و دیاری نرساند، خبر از هیچ سرپناهی نیست تا خستگی راه را به در کند.

حال همپای زمانه‌ای که همه چیز مطابق با پیشرفت و توسعه تمدن‌ها، تغییرات شگرفی یافته، فرایند سفر نیز به همراه تمامی مظاهرش دگرگون شده است. نمونه‌ای از این تغییرات و دگرگونی را این روزها به عینه می‌توان در حوزه اسکان مسافران مشاهده نمود. چرا که با ورود ایده‌های نو در حوزه بناهای پیش‌ساخته، شاهد آن هستیم که نمونه‌هایی از کانکس‌ها در مسیرهایی قرار داده شده‌اند که هیچگونه دسترسی به هتل و میهمان‌سرا برای مسافران و گردشگران وجود ندارد. اگر تجربه‌ای در باب سفر به دیگر شهرها و همچنین طبیعت‌گردی داشته و شبی را در یک کانکس مسافرتی گذرانده باشید، شما نیز به لزوم استقرار نمونه‌هایی از کانکس‌ها در طول مسیر‌های مسافرپذیر، اقرار می‌کنید.

شاید به دلیل برخوردار نبودن از یک نگاه جامع‌نگر و یا نداشتن تجربه سیر و سیاحت در مکان‌ها و مسیرهای کمتر شناخته شده است که بسیاری از ما، مکان درست استفاده از کانکس‌های مسافرتی را تنها محدود به سواحل و کرانه‌ دریای شمال ایران می‌دانیم. اما اگر متولیان امر گردشگری نیز لزوم استفاده از واحد‌های پیش‌ساخته را در مسیرهایی مانند کوهستان‌ها و کرانه کویرها به درستی درک و احساس کنند، گردشگران بسیاری را بدون داشتن دغدغه اسکان، روانه طبیعت بکر ایران خواهند نمود.

اگر اندکی عمیق‌تر به یافته‌های نو و ساخته‌های نوین صنعت بناهای پیش‌ساخته فکر کنیم، این سئوال در ذهن ما شکل می‌گیرد که به راستی جایگاه کانکس‌ها در صنعت توریسم و گردشگری ایران به چه میزان است؟ آیا آنچنان که شایسته است از توان فعالین این عرصه در امر ساختن و مهیا کردن بستری مناسب و ایمن برای اسکان گردشگران بهره برده‌ایم؟ بی‌تردید با کمی بررسی کارشناسانه و مرور ظرفیت‌های موجود در عرصه طراحی و ساخت کانکس‌های مسافرتی به این نتیجه خواهیم رسید؛ آنچنان که باید و شاید از توان مهندسی شرکت‌های خصوصی که به کار تولید کانکس مشغول‌اند، استفاده نکرده‌ایم. با داشتن یک نگاه اقتصادی‌تر و همچنین شناخت درست ظرفیت‌های موجود در صنعت گردشگری، به هر میزان که ما در این حوزه سرمایه‌گذاری کنیم، به میزان فراوانی بهره خواهیم داشت. از این رو یکی از مهم‌ترین بسترهایی که می‌تواند به مقدار قابل توجهی کشور ما و زیرساخت‌ها آن را آماده پذیرایی از گردشگران و بویژه توریست‌های خارجی نماید، سرمایه‌گذاری در بخش اسکان با کیفیت آنهاست. و رسیدن به چنین کیفیتی هم تنها با طراحی و ساخت کانکس‌هایی محقق می‌شود که تعریفی جدید و ایده‌آل از بناهای پیش‌ساخته به ما ارائه نمایند.

پوریا کانتین بین الملل یکی از مجموعه های صنعتی این مملکت بوده که توانسته است نقش بسیار بزرگی در ارتقا ارتباط صنعت کانکس با صنعت گردشگری کشور ایفا نماید و امید است با لطف و حمایت سایر مدیران حوزه صنعت توریسم و گردشگری کشور اتفاقات بسیار مهم و چشم گیری نسبت به گذشته حاصل شود.