باربری و حمل کانکس در راه ها

قوانین مربوط به باربری و حمل کانکس در راه ها

یکی از نکات مهمی که باید در زمان تولید، سفارش، بارگیری کانکس توسط جرثقیل و تریلر باید در نظر داشته باشید، قوانین مربوط به باربری و حمل کانکس‌ در راه‌ ها است. در زمان تولید کانکس باید ابعاد آن به شکلی در نظر گرفته شود تا با قوانین وضع شده برای حمل و نقل بار در جاده‌ های کشور سازگاری داشته باشد. در غیر این صورت بار شما به عنوان محموله ترافیکی تشخیص داده می شود و باید برای حمل آن جریمه سنگین پرداخت کنید. همچنین در این حالت فقط در زمان‌ های خاصی حق رفت و آمد در جاده‌ ها را خواهید داشت. کانکس‌ ها در بسیاری از موارد به عنوان اقامتگاه موقت مورد استفاده قرار می گیرند و موضوع قابلیت حمل آنها به عنوان یکی از نکات مهم در خصوص آنهاست. به همین دلیل قرار گرفتن این محصولات در لیست بارها و محموله های ترافیکی یا مغایرت داشتن ابعاد و آنها با قوانین وضع شده برای راه‌ ها باعث می شود روند حمل آنها با مشکل روبرو شود و نتوان به درستی از این محصولات بهره برداری کرد.

 

آشنایی با قوانین مربوط به باربری و حمل کانکس در راه ها

دانستن قوانین مربوط به باربری و حمل کانکس در راه‌ ها کمک می کند که روند حمل و نقل کانکس به شکلی اصولی و درست انجام شود. همچنین با رعایت قوانین و اصولی که در این عرصه در نظر گرفته‌ اند، می‌ توانید بدون داشتن هیچ محدودیت کانکس‌ های تولید شده را تا مکان مورد نظر خود حمل کنید. دانستن قوانین مربوط به محموله‌ های ترافیکی اول از همه کمک می کند تا بفهمید بار شما باید از نظر وزن و ابعاد چطور باشد. همچنین با بررسی وضعیت راه‌ های کشور می توان به این موضوع پی برد که آیا امکان حمل بدون مشکل کانکس شما در جاده‌ های کشور وجود دارد یا باید بار خود را به عنوان محموله ترافیکی جابجا کنید. شرکت‌ های تولید کننده کانکس همواره سعی می‌ کنند وزن و ابعاد کانکس‌ های خود را به گونه‌ ای در نظر بگیرند که بتوان به راحتی آن‌ها را بارگیری و تا محل مورد نظر حمل کرد. در بخش‌ های بعدی ما مقررات مختلف وضع شده در مورد وزن، ابعاد و روند حمل و نقل بارهای ترافیکی بیشتر صحبت خواهیم کرد. مطالعه مواد قوانین و تبصره‌ های وضع شده ممکن است برای شما سخت و خسته کننده باشد. به همین دلیل این قوانین را تا جای ممکن مختصر و مفید کرده‌ ایم تا بهتر با آن ارتباط برقرار کنید.

 

قوانین مربوط به باربری و حمل کانکس در راه ها

 

قوانین مربوط به ابعاد و وزن بار در زمان حمل کانکس

● وسایل نقلیه که وزن بار آنها بیشتر از بار قابل تحمل محور باشد، به هیچ عنوان حق ندارند در جاده‌ های کشور رفت و آمد داشته باشند. وزن بار کامیون‌ ها و کشنده‌ های مختلف همواره توسط پلیس راهنمایی و رانندگی در کشور مورد بررسی قرار می‌ گیرد. در صورتی که تخلفی در این زمینه مشاهده شود، با شما برخورد خواهد شد. البته روند این وزن کردن در طول مسیر چنین است که صرفا 2 دفعه حق وزن کردن کامیون در اختیار مامورین قرار دارد و به جز این دفعات در مواردی که بارگیری مجدد انجام شده یا تغییراتی بوجود آمده باشد، حق دارند دوباره بار را وزن کنند.
● اداره راه و ترابری باید ظرفیت قابل تحمل پل‌ های حوزه فعالیت خود را بررسی کرده و پل‌ هایی که محدودیت وزنی برای رفت آمد دارند را مشخص کنند. بعد از این اطلاعات مربوط به پل‌ های کشور که محدودیت وزنی دارند، را باید در اختیار سازمان حمل و نقل و پایانه‌ های کشور قرار دهند تا برای رفت و آمد‌های درون کشوری رانندگان بتوانند شناخت بیشتری نسبت به مسیر داشته باشند. در ضمن اگر در شرایط خاصی دستگاه‌ های نظارتی روند حمل و نقل بار را به دلیل وجود پل در مسیر متوقف کردند ولی هیچ مشکلی برای حمل و نقل بار نبود، جبران خسارت‌ های ناشی از توقف حمل و نقل بر عهده دستگاه نظارت کننده خواهد بود. در ضمن از روی پل‌ هایی که دارای محدودیت وزنی هستند به هیچ عنوان محموله‌ های ترافیکی نمی توانند عبور کنند.
● ابعاد بار شما باید به شکلی باشد که نهایتا 1.5 متر از لبه کفی فاصله داشته باشد، در صورت بیشتر شدن این فاصله کانکس مورد نظر به عنوان محموله ترافیکی در نظر گرفته می‌ شود. در چنین حالتی باید برای حمل کانکس خود از قوانین مربوط به محموله‌ های ترافیکی پیروی کنید.
● بارهای فوق سنگین در کشور ما، بارهایی هستند که در آن حاصل جمع وزن بار و کشنده بیشتر از 96 تن باشد. این بارها نمی توانند از روی پل‌ هایی با عرض بیشتر از 10 متر عبور کنند. البته این موضوع شامل حال حمل کانکس در راه‌ ها نخواهد شد، چرا که وزن کانکس‌ ها تا این حد بالا نیست.

 

قوانین ابعاد و وزن بار در زمان حمل کانکس

 

قوانین و بخشنامه‌ های مربوط به حمل و نقل

علاوه بر وضعیت بار، در زمان حمل و نقل کانکس ‌ها باید به مواردی مانند مهارت راننده، سلامت کامیون کشنده، مقررات جاده‌ ‏‏ای و دستورالعمل هایی که باعث حفظ سلامت بار می‌ شود، باید دقت کنید. در ادامه این موارد را با هم مورد بررسی قرار می دهیم.
● راننده هایی که وظیفه حمل کانکس را بر عهده دارند، باید علاوه بر داشتن مهارت لازم برای رانندگی در جاده‌های کشور، تجربه کافی در زمینه حمل کانکس را داشته باشند. چرا که انجام برخی از کارها مانند دور زدن یا ترمز ناگهانی، سرعت گرفتن در فضاهای باز و… ممکن است به کانکس آسیب برساند. راننده مورد نظر باید در آزمون‌ های مربوط به رانندگی با نمره 80 قبول شده باشد و مجوز لازم برای رانندگی در جاده‌ ها را اخذ کرده باشد.
● بارگیری محموله‌ ها باید به شکلی باشد که از جهت‌ های مختلف با وسایل مخصوص و تجهیزات با کیفیت مهار شده باشد. همچنین بعد از اتمام بارگیری باید وزن بار، ابعاد و شرایط ایمنی آن مورد بررسی قرار بگیرند تا به این صورت پروانه عبور و مرور توسط شرکت حمل و نقل عمومی صادر شود.
● شرکت هایی که قصد وارد کردن بارهای ترافیکی به کشور را دارند، نمی توانند به صورت مستقیم در زمینه گرفتن مجوزها اقدام کنند و باید حتما با یک شرکت حمل و نقل هماهنگ شوند تا روند اخذ مجوزهای لازم با توجه به قوانین کشور ما را داشته باشند. در چنین شرایطی نیاز به بارنامه داخلی نخواهید داشت و مراحل اخذ مجوز با توجه به بار وارد شده از خارج کشور انجام خواهد شد.
● در صورتی که ابعاد یا وزن کانکس شما به گونه ای بود که ملزم به پیروی از قوانین حمل بارهای ترافیکی بودید؛ شرکت طرف قرارداد برای حمل بار ترافیکی باید شرایط و مقررات مهم در هر سفر را برای شما شرح دهد تا به این صورت بتوانید سفری ایمن و بدون دردسر داشته باشید. همچنین این مقررات باید به صورت تایپ شده به همراه مهر شرکت در اختیار راننده قرار گرفته باشد. برای مسیر‌های بسیار طولانی میتوان از بخشنامه و پروانه‌ های عبور متفاوت برای قسمت‌های مختلف مسیر استفاده کرد.

بخشنامه‌ های مربوط به حمل و نقل کانکس

 

استفاده از علائم هشدار دهنده و وسایل ایمنی در زمان حمل بار

یکی از مهم ترین قوانین مربوط به باربری و حمل کانکس در راه ها، استفاده از علائم هشدار دهنده استاندارد و مناسب روی کامیون حمل کننده و بار است. مورد بسیار مهمی که در این زمینه باید به یاد داشته باشید این است که اگر بار شما به عنوان محموله ترافیکی شناخته شد است، قوانین و مقررات مربوط به استفاده از علائم و تجهیزات هشدار دهنده برای آن سختگیرانه تر خواهد شد. به این صورت که برای بارهای بیشتر از 50 تن یک خودرو و بارهای بیشتر از 62 تن نیاز به 2 خودرو اسکورت دارند. خودروهای اسکورت باید فاصله خود را از کامیون طبق بخشنامه‌ های موجود حفظ کنند. علائم و تجهیزات هشدار دهنده که روی خودروهای اسکورت باید نصب شوند عبارتند از:
● کپسول آتش نشانی 4 کیلویی معتبر و استاندارد
● جعبه کمک‌ های اولیه
چراغ چشمک زن الکتریکی آذرخشی یا زنون
● در اختیار داشتن پرچم قرمز در ابعاد 50*50 و خطوط شبرنگ با عرض 5 سانتیمتر
● تابلوی مخصوصی که روی آن عبارت “احتیاط، محموله ترافیکی” نوشته شده باشد.
● چراغ گردان زرد رنگ که روی سقف نصب شده باشد.

همچنین وسایل ضروری برای کامیون یا کشنده مورد استفاده برای حمل کانکس یا سایر محموله‌ های ترافیکی باید تجهیزات زیر را به همراه داشته باشند:
● کپسول آتش نشانی استاندارد 6 کیلویی
● جعبه کمک‌ های اولیه
● دو عدد تکه چوبی برای ثابت نگه داشتن وسیله نقلیه در زمانی که توقف کرده‌ اید.
● چهار عدد تابلو سه ضلعی یا مثلث شبرنگ
● چهار عدد چراغ چشمک زن آذرخشی یا زنون