کانکس ها نیاز به اجرای فونداسیون و زیرسازی

آیا کانکس ها نیاز به اجرای فونداسیون و زیرسازی دارند؟

موضوع نصب کانکس‌ ها برای بسیاری از افرادی که از این محصولات استفاده‌ می‌ کنند، اهمیت بالایی دارد. از همین رو این سوال برای مشتریان به وجود‌ می‌ آید که آیا کانکس‌ ها نیاز به اجرای فونداسیون و زیرسازی دارند؟ محل نصب کانکس باید شرایط خاصی داشته باشد که در زمان طوفان‌ های شدید و باد، سازه در جای خود محکم نگه داشته شود. از سوی دیگر قرارگیری کانکس در مکان‌ هایی که زیر سازی مناسبی ندارند، باعث‌ می‌شود به مرور زمان شاهد نشست زمین زیر کانکس باشیم و همین می‌ تواند یک مشکل بزرگ برای استفاده کنندگان از کانکس ها محسوب شود. در بسیاری از موارد می‌ بینیم استفاده کنندگان از کانکس به زیرسازی آن هیچ اهمیتی نمی‌دهند و در نهایت در شرایط خاصی مانند وزش بادهای شدید، حوادث ناگواری رخ می دهد.

اصول نصب کانکس

اساسی‌ ترین موردی که در زمان نصب کانکس باید مد نظر قرار داد این است که سطح زیرین آن یا فونداسیون کانکس باید کاملا تراز و صاف باشد. این مساله کمک‌ می‌ کند بعد از نصب کانکس تمامی قسمت شاسی با سطح زمین در تماس باشد و همین تا حد بسیار زیادی احتمال سقوط یا واژگونی سازه‌ ها در اثر شرایط مختلف کاهش خواهد داد. ولی متاسفانه در بسیاری از مواردی که متخصص نصب کانکس در محل حضور ندارد، این اصل مهم را رعایت نمی‌ کنند و احتمال بروز خطرات مختلف افزایش می‌ یابد. البته در بعضی از موارد بسته به محیط مورد نظر برای استفاده از کانکس، روند زیرسازی این محصولات می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال در مناطق کوهستانی یا سطوح شیبدار در صورتی که قصد نصب کانکس را دارید، باید در نظر داشته باشید که روند مسطح سازی برای شما دردسر زیادی به همراه خواهد داشت. علاوه بر آن در شرایط گوناگون ممکن است قبل از نصب کانکس از روش های دیگری برای احداث فونداسیون و زیرسازی استفاده کنند که در مورد آنها صحبت خواهیم کرد.

 

اصول نصب انواع کانکس

 

استفاده از خرپا برای نصب کانکس

در بسیاری از پروژه‌ ها یا مکان‌ هایی که سطح مورد نظر برای نصب کانکس اختلاف سطح بالایی دارد، استفاده از خرپا مرسوم است. به کارگیری خرپا کمک‌ می‌ کند که بتوانیم شاسی کانکس را به طور کامل با تکیه گاه با استحکام بالا درگیر کنیم و به این صورت احتمال سقوط واژگونی آن را از بین ببریم. در زمان انتخاب خرپا باید به نکات مختلفی توجه کرد که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد:
● نوع و نحوه اتصال خرپا استفاده شده برای نصب کانکس با توجه به وزن این محصولات مشخص‌ می‌ شود. برای متصل کردن شاسی به سازه خرپاها، معمولاً از پیچ یا جوش استفاده‌ می‌ کنند.
● برای کانکس‌ هایی که طول آنها کمتر از ۶ متر است، صفحاتی را به فاصله ۲ متر روی خرپا قرار‌ می‌ دهند تا شاسی به آنها متصل گردد. همچنین برای کانکس‌ هایی با طول بیشتر از ۶ متر، صفحه‌ ها باید به فاصله ۳ متر و به شکل موازی در کنار هم قرار گیرند.
یکی از نکات بسیار مهم در زمینه نصب کانکس با استفاده از خرپا این است که در سطح زیرین کانکس مسیر عبور باد باز‌ می‌ باشد. از همین رو ممکن است فشار هوا از زیر باعث تکان‌خوردن کانکس گردد. پس در زمان نصب این محصولات باید حتماً این قضیه را مد نظر قرار داده و به نصب اصولی کانکس توجه کنید.

روند نصب کانکس در سطوح شیبدار

بعد از پاسخ به این سوال که آیا کانکس‌ ها نیاز به اجرای فونداسیون و زیرسازی دارند، موضوع نصب کانکس در سطوح شیبدار پیش می‌ آید. در زمانی که سطح زیرین کانکس دارای شیبی بیشتر از ۵ درصد باشد، حتماً باید قبل از خرید کانکس و حمل آن تا محل نصب، یک سطح صاف از طریق ستون‌ های آهنی، ستون‌های بتنی و یا کرسی چینی آماده کرد. بعد از آن که آماده سازی فونداسیون به صورت کامل به اتمام رسید، می‌ توانید کانکس خودرو در محل تعیین شده نصب کنید. سپس شاسی کانکس را با استفاده از جوش دادن یا پیچ و مهره به فونداسیون متصل کرده و آن را محکم‌ کنید. یکی از روش‌های بسیار ایمن در چنین شرایطی استفاده از کرسی چینی کامل است. این روش علاوه بر این که امنیت بیشتری دارد، در مناطق سردسیر باعث‌ می‌ شود که قسمت زیرین کانکس کمتر در معرض هوای سرد باشد و به این شکل فضای داخلی این محصولات گرم تر خواهد ماند. البته برای مکان‌ هایی که کانکس به صورت موقت و برای مدت کوتاهی نصب می‌ شود،‌ می‌ توان از پایه‌ های فلزی ساده یا خرپا استفاده کرد. اصول کلی که در این بخش باید حتماً به آن توجه کنید تراز بودن فونداسیون یا زیرسازی برای نصب کانکس است.

 

فونداسیون و زیرسازی کانکس ویلایی

 

اجرای فونداسیون و زیرسازی کانکس ویلایی

یکی از پر استفاده‌ ترین انواع کانکس در بازار امروز کانکس‌ های ویلایی هستند و همین باعث شده تعدادی از مشتریان سوالاتی در خصوص نصب این محصولات داشته باشند. علاوه بر صاف بودن سطح زیرین کانکس، در ویلا‌ها باید فونداسیون به گونه‌ ای طراحی و اجرا شود که به مرور زمان شاهد نشست آن نباشیم. چرا که کانکس‌ های ویلایی مدت زمان زیادی در یک مکان خاص قرار‌ می‌ گیرند و ممکن است وزن آنها باعث نشست زمین زیرشان گردد.

بهترین روش برای نصب کانکس ویلایی استفاده از کرسی چینی می باشد. این روش اجازه‌ می‌ دهد تا فضای اطراف کانکس جلوه ای زیبا به خود بگیرد، در ضمن این کار باعث می شود بتوانید یک تراس زیبا برای فضای روبروی کانکس خود در نظر بگیرید. این که کانکس در چه ارتفاعی از زمین باشد، بسته به فضا و سلیقه شما‌ می‌ تواند تغییر کند. اما پیشنهاد ما این است که با دادن یک ارتفاع ۵۰ تا ۶۰ سانتی متری نمای زیباتری خواهید داشت. در چنین شرایطی برای دسترسی به کانکس سه یا چهار پله مناسب است و می‌ توان این قسمت ها را با سنگ کاری تزیین کرد.

زیرسازی کانکس در ارتفاع

برای انجام این کار ابتدا باید صفحه ستون‌ هایی درون زمین تعبیه شوند و سپس ستون یا پایه‌ های فونداسیون بر روی آنها قرار گیرد. برای نصب درست صفحه ستون‌ ها باید محاسبات دقیق انجام دهید تا محل قرارگیری کانکس کوچکتر یا بزرگتر از اندازه این محصولات نشود. برای نصب صفحه ستون درون زمین ابتدا قسمت مورد نظر را حفر کرده و آرماتورها را درون آنها قرار دهید. بعد از بتن‌ ریزی صفحه را به آرماتورها جوش داده، سپس ستون‌ ها را با استفاده از پیچ یا جوش به آن متصل کنید.

البته در موارد زیادی ممکن است از صفحه ستون‌ های آماده و کفی که متشکل از یک صفحه آهنی به همراه تعدادی آرماتور یا میلگرد است، استفاده کنند. همچنین فراموش نکنید که اگر ارتفاع ستون بیشتر از ۲.۵ متر است، باید حتماً از بادبند استفاده کنید تا فونداسیون توانایی تحمل وزن کانکس را داشته باشد. این کار باعث می شود در شرایط جوی مختلف استحکام کانکس حفظ شود. در ضمن هر چقدر ارتفاع ستون ها بیشتر شود، باید آهن آلات استفاده شده در این قسمت‌ ها از مقاومت بیشتری برخوردار باشد.

 

زیرسازی و فونداسیون کانکس

 

زیرسازی و فونداسیون کانکس‌ های خاص

بسیاری از کانکس‌ ها که در شرایط خاصی مورد استفاده قرار می‌ گیرند، طراحی منحصر به فردی دارند. همین مسئله روند نصب و انجام مراحل مربوط به زیرسازی و فونداسیون آنها را کمی متفاوت می کند. یکی از این کانکس ها، کانکس دوقلو است که برای نصب آن باید یک فرد متخصص و مورد تایید شرکت فروشنده این محصولات در محل حاضر شده و مراحل مربوطه را طی کند. کانکس‌ های دوقلو باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند و سپس فاصله خالی بین آنها با مواد مخصوصی آب بندی شود. این کانکس‌ ها که بیشتر برای مکان‌ هایی با متراژ بالا مانند دفاتر اداری بزرگ یا ویلا‌ها استفاده‌ می‌ شوند، فونداسیون‌ های پهناوری دارند و روند تراز کردن این بخش‌ ها ممکن است کمی چالش برانگیز باشد.

کانکس‌ های نگهبانی به عنوان یکی از کوچکترین انواع کانکس شناخته‌ می‌ شوند. وزن پایین این محصولات باعث شده که احتمال تکان خوردن یا واژگونی آنها در طوفان‌ های شدید یا باد افزایش یابد. احداث فونداسیون و محکم کردن شاسی به این قسمت در کانکس‌ های نگهبانی اهمیت زیادی دارد. این اتصالات بهتر است در چند نقطه از شاسی و فونداسیون انجام شود تا تاثیر بهتری داشته باشند.

در این مطلب سعی کردیم اهمیت زیرسازی و اجرای فونداسیون برای کانکس در شرایط و کاربردهای گوناگون را مورد بررسی قرار دهیم. با این حال بهتر است در صورتی که قصد خرید و استفاده از کانکس را دارید، در مورد محل نصب و شیوه اجرای زیرسازی آن با شرکت تولید کننده یا افراد متخصص در این زمینه مشورت کنید.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بهتر راجع به چگونگی نیاز کانکس به اجرای فونداسیون و زیر سازی از متخصصین ما در مجموعه پوریا کانتین بین الملل کمک بگیرید.

تلفن واحد فروش(ساختمان مرکزی): ۷-۸۸۶۷۸۲۳۵-۰۲۱

تلفن واحد فروش(کارخانه): ۵۵۲۷۲۳۴۲-۰۲۱ 

دورنگار : ۸۸۶۷۸۲۳۶-۰۲۱

موبایل مدیریت فروش : ۰۹۱۲۱۳۶۵۷۶۶