انواع ساندويچ پانل

با انواع ساندويچ پانل بيشتر آشنا شويم

این روزها به واسطه پیشرفت های صورت گرفته در علم و تکنولوژی، تمامی صنایع به نوعی درحال حرکت و پیشرفت می باشند. این موضوع حتی در زمینه ساختمان سازی و امور صنعتی نیز دیده می شود. پس خیلی دور از ذهن نخواهد بود بخواهیم به یکی از جذاب ترین و مفیدترین سازه ها یعنی ساندویچ پانل بپردازیم. سازه ای که روز به روز در میان مهندسان به جایگاه بالایی دست پیدا می کند و بر طرفداران آن افزوده می شود.

ساندویچ پانل ها درواقع جزء سازه های بسیار مقاوم و بادوام به حساب می آیند که از سه لایه تشکیل شده است. دو لایه خارجی آن که نازک و مستحکم بوده و برای ساخت شان از فلز استفاده می شود. لایه میانی معمولا به عنوان عایق ایفای نقش می کند. اگر قصد بهره گیری از این سازه را دارید باید بگوییم که ساندویچ پانل ها در گروه تجهیزان ساختمانی و صنعتی قرار میگیرند و از مزیت ها و ارزشمندی بسیار بالایی برخوردارند. شاید وزن سبکی داشته باشند اما از استحکام بالایی برخوردارند و همین امر بر محبوبیت آنها نزد مهندسان افزوده است.

در حال حاضر علم و صنعت هر روزه در حال پیشرفت است. پس خیلی دور از انتظار نیست بگوییم این پانل ها نه تنها در ابعاد بلکه در مدل ها و جنس های مختلف نیز در بازار موجود می باشد. حتی میتوانید با کارشناسان و متخصصان شرکت پوریا کانتین صحبت کنید تا سازه ای با مشخصات مورد نیاز شما طراحی و تولید کنند. با این حال در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با انواع مختلف پانل ها آشنا کنیم. همراه ما باشید.

آشنایی با ساندویچ پانل ها و مزایای آنها

یکی از مهم ترین مسائلی که در رابطه با ساندویچ پانل ها وجود دارد، قیمت کم آنهاست. شاید وزن کم پانل ها را باید دلیلی بر قیمت پایین آنها بدانید. هر چند که از کارآیی بسیار بالایی برخوردار می باشند. برای ساخت پانل ها در قسمت میانی یا همان هسته مرکزی از پلی استایرن، اکس پی اس، پلی یورتان یا پشم سنگ استفاده می شود. از طرفی موارد به کار رفته در داخل آن نیز به دسته نسوز؛ کندسوز و اشتعال پذیر دسته بندی می شود.

از دیگر مزایایی که باعث می شود متخصصان به سراغ استفاده از این سازه بروند استحکام و دوام بالای آن است. شاید وزن پایین آن باورهای غلطی را در افراد به وجود آورد اما این سازه به خوبی در برابر حوادث طبیعی نظیر زمین لرزه از خود مقاومت نشان می دهد. تنوع بالا در شکل و اندازه نیز مزیت دیگری‌ست که در این سازه دیده می شود. از طرفی در حین بهره گیری از پانل ها شما به خوبی مقاومت بالای آن در برابر خوردگی و رطوبت را نیز مشاهده خواهید کرد. در ابتدای این بخش گفتیم این سازه از قیمت پایینی برخوردار می باشد. شاید بد نباشد بدانید که هزینه تعمیرات و نگهداری آنها نیز بسیار مقرون به صرفه می باشد.

با این شرایط کمتر مهندسی را می توانید بیابید که به سراغ بهره گیری از این سازه ها نرود. از همین رو جای تعجب نیست که بخواهیم انواع مختلف پانل ها را خدمت شما معرفی کنیم.

انواع ساندویچ پانل کدام است؟

اگر بخواهیم ساندویچ پانل ها را دسته بندی کنیم تنها دو دسته بندی اصلی یعنی سقفی و دیواری باقی می ماند. پس بیایید در این دنیای پیشرفته برای اینکه راحتر به خواسته هایتان برسید با آنها آشنا شوید.

ساندویچ پانل سقفی

سقف های کاذب را دیده اید؟ این سقف ها نوعی از ساندویچ پانل ها هستند که اغلب در فضاهای صنعتی نظیر سالن های تولید، سوله و حتی ساخت سقف های پیش ساخته برای ساختمان ها مورد استفاده قرار میگیرد. عوامل مختلفی بر ساخت این قبیل از سازه ها دخیل است که از جمله مهم ترین آنها میتوان به شرایط آب و هو ایی اشاره کرد. درواقع پانلی که در محیط مرطوب مورد استفاده قرار میگیرد به حتم برای نواحی گرم و خشک نمیتواند مناسب باشد.

فارغ از شرایط آب وهوایی، آن چیزی که بیشتر از همه اهمیت دارد ضخامت این پانل هاست. معمولا از این پانل ها زمانی مورد استفاده قرار میگیرد که رطوبت، سرما و ورزش باد بسیار زیاد است. همچنین سازه‌هایی که در مناطق بادخیز نصب می‌شوند باید از استحکام بسیار بالاتری نسبت به سایر مناطق برخوردار باشند زیرا می‌دانیم که با نوسانات فشار هوا در اطراف سقف، پانل‌ها باید محکم در جای خود ثابت بمانند و حرکت نکنند.

ساندویچ پانل دیواری

همانطور که از اسمشان پیداست؛ ساندویچ پانل دیواری برای ساخت دیوار مورد استفاده قرار میگیرد. در واقع آنها را نوعی سازه می دانند که به عنوان دیوار پیش ساخته شناخته می شود. ساندویچ پانل‌های دیواری کاربردهای متعددی دارند که پوشش اطراف سوله‌ها، دیوار‌های کانکس‌ های صنعتی و عمومی، دیواره‌های انبارها، اتاقک‌های اسکان موقت در مکان‌های توریستی و تفریحی، کانتینرهای حمل بار، اتاقک‌های سیار برای کاربردهایی نظیر سفرهای بلند مدت و … از مهم‌ترین آنها محسوب می‌شوند. در واقع کانکس‌ هایی که در پروژه ‌های عمرانی یا ساختمانی در اطراف محل ساخت و ساز مشاهده می‌کنید، از ساندویچ پنل ساخته شده‌اند.

ساندویچ پانل‌ها مطابق با نیاز مشتریان در ابعاد و اندازه‌های متنوع تولید می‌شوند. برای ساخت ساندویچ پانل دیواری و سقفی، تمامی استانداردهای صنعتی به کار گرفته می‌شوند تا محصول نهایی دارای عملکردی بهینه باشد. نباید از یاد برد که ساندویچ پانل دیواری نیز امکان پوشش با رنگ‌های مناسب را دارد.

چرا باید از پانل ها استفاده کنیم؟

این مسئله غیرقابل انکار است که ساختمان سازی و پروژه های عمرانی این روزها به طور قابل توجهی رو به افزایش است. در همین راستا ساندویچ پانل ها با ویژگی های منحصر به فرد خود توانسته جایگاه بسیار ویژه ای را در این بستر برای خود فراهم آورد. اما اگر بخواهیم به چرایی این مسئله بپردازیم مطمئنا مواردی وجود دارد. از جمله این موارد عبارتند از:

  • وجود عایق مناسب
    براساس تجربه، ساندویچ پانل ها نوعی عایق هستند. همین مسئله ارزش کاربردی آنها را چند برابر کرده است. در سال های گذشته برای ساخت این محصول از مواد قابل توجهی همچون پشم سنگ، پلی استایرن و… استفاده شده است.
    در این میان نمیتوان از استحکام بالا و وزن سبک سازه ها گذر کرد.
  • قیمت مناسب
    پانل ها به واسطه قیمت مقرون به صرفه ای که دارند، از هزینه پایینی برخوردارند. این مسئله نقش قابل توجهی در انتخاب آنها توسط مهندسان داشته است.

نتیجه گیری

در این مقاله تا حد امکان شما را با انواع ساندویچ پانل ها آشنا کردیم. با این حال اگر قصد بهره گیری از آن را دارید و اگر سوالی در این زمینه ذهن شما را به خود مشغول کرده توصیه می کنیم به بخش تماس باما مراجعه کنید. کارشناسان و متخصصان پوریا کانتین اطلاعات دقیقی در این زمینه در اختیار شما قرار خواهند داد.