کانکس کشاورزی یا هیدروپونیک

درباره کانکس کشاورزی چه می دانید

کانکس کشاورزی یا کانکس مزرعه یکی از انواع کانکس ها است که معمولا در مزارع و باغات مورد استفاده قرار می گیرد. از این کانکس ها به عنوان محل استراحت کارگران یا جهت انبارداری استفاده می کنند. با توجه به نوع کاربری کانکس های کشاورزی مشتریان می توانند سرویس بهداشتی، تختخواب و … را به آن اضافه کنند. این نوع کانکس ها را می توانید برای مدت زمان طولانی در یک جا قرار دهید.

هدف از تولید کانکس کشاورزی اسکان افرادی است که در مزرعه کار می کنند یا محافظت از ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی می باشد.

 

کانکس کشاورزی

 

ویژگی های کانکس کشاورزی

کانکس کشاورزی به دو روش پیش ساخته و سفارشی تولید می شوند. این نوع کانکس ها از اسکلت و شاسی و مواد ساختمانی قدرتمندی ایجاد می شوند. به همین دلیل استراکچر این سازه ها را از تیرآهن های 80*80 و بخش شاسی را از پروفیل های آهنی شماره 180 استفاده می کنند.

در اکثر موارد مشاهده می کنیم که پوشش اصلی بدنه این کانکس ها از جنس ورق های ساندویچ پانل تولید می کنند. متریال تشکیل دهنده در این نوع سازه ها از مواد عایقی مانند پلی یورتان تشکیل می شود. مواد به کار رفته در این نوع کانکس ها به عنوان نوعی عایق مناسب جهت جلوگیری از صدا، رطوبت و گرما به کار می برند.

ابعاد کانکس کشاورزی

در حالت کلی کانکس های کشاورزی مانند هر نوع کانکسی از لحاظ طراحی و ساخت هیچ محدودیتی ندارند. همانطور که قبلا اشاره کردیم کانکس های کشاورزی در دو نوع سفارشی و پیش ساخته عرضه می شوند. برخی از این کانکس ها را به شکل چرخ دار تولید می کنند. این نوع کانکس ها را می توانید به سادگی به کمک یک ماشین کشنده حمل کنید. همانطور که قبلا اشاره کردیم کانکس های کشاورزی دارای یک درب و دو پنجره می باشند.

اما این یک معیار ثابت نیست بلکه بر اساس نیاز و درخواست کاربران می توانیم پلان مورد نظر را تغییر بدهیم. افراد می توانند کانکس مورد نظرشان را بنا بر نیاز خود سفارش دهند که در این موقعیت مدت زمان تولید و ساخت و ساز بیشتر خواهد بود. کانکس های سفارشی را معمولا مطابق با خواست مشتری طراحی می کنند. اما در حالت معمول ارتفاع این کانکس ها در قسمت های کناره دیوار طولی 2 متر است. بیشترین ارتفاعی که برای بلندترین نقطه این سازه ها در نظر می گیرند 2.40 سانتی متر است.

این نوع از کانکس های کشاورزی را جهت اسکان کارگران و کشاورزان استفاده می کنند. نکته قابل توجه این است که در صورت نیاز می توانید در زمان تولید ارتفاع سازه را بیشتر از حد معمول بگیرید. کانکس کشاورزی را باید در محلی قرار بدهید که به محل کار کارگران مزرعه و کشاورزان نزدیک باشد تا نیازی به طی کردن مسیر طولانی نداشته باشند. در صورتی که کانکس مورد نظر از قابلیت نگهبانی نیز برخوردار است باید در محلی مستقر باشد که به کل زمین های اطراف اشراف داشته باشد.

محل استقرار کانکس کشاورزی

این کانکس ها را در باید در محلی قرار دهید که سطح آن صاف و محکم باشد. تا به این شکل در برابر باد و طوفان از مقاومت بالایی برخوردار باشد و دچار لرزش و تکان های شدید نشود. کانکس ها را در قسمتی از مزرعه که دارای شیب زیاد است قرار ندهید. زیرا در این موقعیت امکان سقوط آن ها وجود خواهد داشت. در صورتی که مجبور هستید کانکس های کشاورزی را در محلی قرار دهید که دارای شیب هستند بهتر است برای نگهداری از آنها سکو یا کرسی برای نگه داشتن کانکس قرار بدهید. پس از اینکه سازه را بر روی این سکو یا کرسی قرار دادید می توانید به وسیله پیچ ومهره آن را به کف کانکس یا از طریق جوش به ستون هایی که قبلا در کرسی بندی تعبیه شده است قرار بدهید. به این ترتیب می توانید از پایداری سازه مورد نظر اطمینان حاصل نمایید. کانکس های چرخدار و سیار کشاورزی بهتر است که همواره به خودرو متصل باشند و از کشیدن ترمز دستی در زمان توقف اطمینان حاصل نمایید.

کانکس کشاورزی پیش ساخته

ابعاد کانکس کشاورزی پیش ساخته در حالت استاندارد در حدود 10 تا 15 متر مربع می باشد. به زبانی دیگر طول کانکس های پیش ساخته 6 متر و عرض آن ها 2.4 متر می باشد. استفاده از این استانداردها باعث می شود که فرایند حمل آن ها در جاده ها با مشکل روبرو نشود. کانکس های پیش ساخته را به گونه ای طراحی می کنند که به سادگی از محلی به محلی دیگر جا به جا می شود. کانکس های چرخدار در ابعاد کوچکتری طراحی شده اند که به یک کشنده اتصال پیدا می کند. این نوع کانکس ها محل مناسبی برای محصولات کشاورزی با حجم کم است. محصولات انبار شده در این کانکس ها در پایان روز به انبار اصلی منتقل می شود. کانکس هایی که دارای ابعاد بزرگتری هستند.

کانکس هایی که ابعاد بزرگتری دارند را معمولا برای اسکان دادن کارگران استفاده می کنند.

 

کانکس هیدروپونیک

درب و پنجره کانکس های کشاورزی

در زمان طراحی کانکس های مزرعه افراد می توانند طرح پیشنهادی خود را اعلام کنند. معمولا در کانکس هایی که به صورت پیش ساخته برای کشاورزی ساخته می شوند یک درب و دو پنجره را کافی می دانند. در صورتی که قصد دارید کانکس را به شکل سفارشی خریداری کنید تعداد درب و پنجره ها بر اساس طرح پیشنهادی شما خواهد بود.

پنجره ها و درب کانکس کشاورزی را از جنس یو پی وی سی دو جداره انتخاب می کنند. شیشه ها را می توانید به صورت دو جداره و رفلکس انتخاب کنید. در صورتی که کانکس کشاورزی را برای انبار داری استفاده می کنید لازم است برای ایجاد امنیت بیشتر از درب های ضد سرقت کمک بگیرید. در صورتی که نیاز داشته باشید می توانید از درب و پنجره های آهنی نیز استفاده کنید.

سقف: سقف این نوع از کانکس ها را با استفاده از مصالح مرغوب ساختمانی مانند ورق های گالوانیزه و سینوسی می سازند.

کف کانکس: برای ساخت کف کانکس های مزرعه از تخته های ضد آب و صفحات یو پی وی سی ریلی استفاده می کنند.

قسمت دیواره داخلی این سازه ها را از جنس ام دی اف و یو پی وی سی استفاده می کنند.

محل نصب کانکس های کشاورزی

برای کانکس هایی که به شکل سفارشی ساخته می شوند طرح ها و مدل های مختلفی وجود دارند. کارشناسان در هنگام طراحی باید از محل نصب این سازه ها اطلاع داشته باشند. این امر باعث می شود که کانکس ها از دوام بالایی برخوردار شوند. در صورتی که کاربران بخواهند از کانکس های پیش ساخته استفاده کنند کارشناسان نکاتی را در ارتباط با محل قرارگیری کاربران به مشتریان بیان می کنند. لازم است که کانکس های مزرعه را در یک مکان صاف و مسطح نصب و اجرا کنید. در واقع محل استقرار این نوع کانکس ها باید در محلی باشد که به سادگی در دسترس کارگران و صاحبان مزارع قرار بگیرد.

مهمترین مزیت های کانکس کشاورزی چیست؟

کانکس های کشاورزی از مزایای مختلفی برخوردار هستند که در ادامه به بررسی برخی از آن ها خواهیم پرداخت.

متحرک بودن: این نوع کانکس ها از قابلیت پرتابل بودن یا قابلیت جا به جایی برخوردار هستند. کاربران به راحتی می توانند این سازه ها را به هر مکانی که خواستند انتقال دهند و مکان جدیدی را برای نصب آن ها در نظر بگیرند.

برخورداری از مقاومت بالا در برابر حوادث غیر مترقبه: یکی از مهمترین مزیت های کانکس های کشاورزی و انواع دیگر کانکس ها این است که در برابر حوادث غیر مترقبه طبیعی مانند سیل، طوفان، زلزله و……….. از مقاومت بالایی برخوردار هستند.

ضد زنگ بودن کانکس کشاورزی: در هنگام ساخت کانکس های مزرعه شاسی و اسکلت آن را به ضد زنگ آغشته می کنند. به همین دلیل این سازه ها در هر نوع کاربری که مورد استفاده قرار بگیرند در طولانی مدت دچار زنگ زدگی نخواهند شد.

عایق چند کاره بودن کانکس های مزرعه: یکی از مهمترین ویژگی های کانکس های مخصوص مزرعه عایق بودن آن ها است. این کانکس ها را با استفاده از مصالحی مانند ساندویچ و …. می سازند. این سازه ها در برابر گرما، رطوبت، حرارت، ضربه و… مقاومت بالایی دارند. در صورتی که قصد دارید از کانکس های کشاورزی سفارشی استفاده کنید باید شرایط آب و هوایی منطقه خود را در نظر بگیرید.

انواع کانکس کشاورزی

کانکس های کشاورزی به انواع مختلفی تقسیم می شوند که هر کدام کارایی خاص خود را دارند.

کانکس کشاورزی ثابت: این نوع کانکس را معمولا در ابعاد بزرگتری می سازند و کاربری متفاوتی نسبت به نوع متحرک دارد. این مدل از سازه ها را جهت اسکان کارگران مزارع و نگهداری ابزار آلات و تجهیزات کشاورزی نگهبانی و… می سازند.

کانکس کشاورزی متحرک: این نوع کانکس مزارع را در طرح ها و نمونه های مختلف تولید می کنند. این مدل کانکس ها را معمولا در ابعاد کوچکتر تولید می کنند تا به راحتی جا به جا شود. این قابلیت برای هنگامی مناسب است که به دنبال یک مکان مناسب برای قرار دادن کانکس های کشاورزی هستید می باشد. این نوع کانکس ها را معمولا به شکل پیش ساخته عرضه می کنند قابلیت متحرک بودن آن باعث شده است که با مشکلی جهت نصب روبرو نباشند. علی الخصوص در هنگام برداشت محصول می توانید کانکس مزرعه متحرک را با استفاده از یک کشنده حرکت دهید و محصولات کشاورزی را در آن ذخیره کنید سپس به انبار اصلی انتقال دهید.

کانکس هیدروپونیک: کانکس هیدروپونیک که یکی از مهم ترین انواع کانکس کساورزی به حساب می آید نوعی سازه است که برای تولید علوفه به کار می رود. همانطور که می دانید در سال های اخیر با پیشرفت تکنولوژی جمعیت جهان افزایش یافته است و همین امر باعث شده است که شیوه های سنتی کشاورزی جوابگو نباشد و مردم دنیا به شیوه های مدرن کشاورزی روی بیاورند. در اینجاست که تجهیزاتی مانند کانکس های هیدروپونیک اهمیت زیادی پیدا می کنند.

معمولا کانکس هیدروپونیک یا کانکس علوفه را به همراه سایر تجهیزات بر اساس سفارش و نیاز مشتریان تولید می کنند. این کانکس ها بر اساس نیاز کاربری که دارند در ابعاد، سایز و جنس های مختلفی ساخته می شوند. معمولا کارشناسان تولید پیش از ساخت این نوع کانکس ها در محیط کشاورزی یا دامداری حضور پیدا می کنند و با بررسی محل نصب بر اساس نیاز کاربران این سازه ها را طراحی و تولید می کنند.

هیدروپونیک چیست؟

هیدروپونیک در واقع یک کلمه یونانی است که از دو واژه ی هیدرو به معنای آب و پونوس به معنای کار گرفته شده است. در فرهنگ فارسی معادل این کلمه را با عنوان آب کشت مطرح می کنند. در این شیوه کشاورزی احتیاجی به خاک نیست و گیاه مواد معدنی مورد نیاز خود را تنها از آب دریافت می کند. سابقه کشاورزی به روش هیدروپونیک به 60 سال پیش می رسد. این شیوه کشاورزی بسیار مورد استقبال و توجه مردم جهان قرار گرفته است.

 

کانکس هیدروپونیک یا علوفه

علت استفاده از کانکس هیدروپونیک چیست؟

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم این نوع کانکس ها را با هدف انجام کشاورزی نوین تولید می کنند. استفاده از کانکس های هیدروپونیک مزیت هایی دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

با استفاده از این روش در مقایسه با کشت سنتی بازده کشت را تا چند برابر افزایش می دهند.

یکی از مهمترین ویژگی های استفاده از کانکس های هیدروپونیک این است که از روشی کاملا استرلیزه برای تولید علوفه استفاده می کند. در این روش علوفه ها نیازی به سموم و آفت کش های کمتری دارند و در برخی موارد احتیاجی به هیچ نوع سمی وجود ندارد. در نتیجه تغذیه دام ها با استفاده از این نوع علوفه ها سالم تر خواهد بود.

با استفاده از این نوع کانکس می توانید در یک فضای کوچک به تولید علوفه بپردازید.

کاهش هزینه ها و افزایش سود

امکان تولید علوفه در هر شرایط جوی وجود دارد. افراد می توانند دما، رطوبت و نور را کنترل کنند.

علوفه در زمان بسیار کوتاهی کشت می شود. فاصله ای که برای زمان کاشت و برداشت در این شیوه کشاورزی وجود دارد شش روز است.

استفاده از کانکس های هیدروپونیک باعث می شود که مراتع و چراگاه ها حفظ شوند و آسیب نبینند.

این روش از بازدهی نسبتا مناسب 1 به 7 برخوردار است. یعنی اگر فردی یک کیلو بذر را بکارد هفت کیلو علوفه دریافت می کند. در این بین هیچگونه ضرری محصولات شما را تهدید نمی کند.

 

  • عدم نیاز به نیروی انسانی زیاد
  • حذف هزینه های اضافی خشک کردن و انبار کردن علوفه
  • برداشت محصولی یک دست و به تبع با کیفیت بالاتر
  • کاهش 80 درصدی مصرف آب برای پرورش علوفه وگیاهان مختلف در مقایسه با کشاورزی سنتی

از جمله مزایای کانکس هیدروپونیک است.

استفاده از کانکس های هیدروپونیک باعث می شود که بتوانید فارغ از شرایط آب و هوایی و اقلیمی به تولید علوفه و گیاهان مورد نظرتان بپردازید.

با توجه به مزیت هایی که در بالا به آن اشاره کردیم استفاده از کانکس های هیدروپونیک بسیار مقرون به صرفه می باشد زیرا به مدت زیادی می تواند هزینه های انبارداری و ریسک کاشت گیاهان را کاهش دهد. از سوی دیگر می توانید خودتان علوفه مورد نیاز دام ها را تامین کنید که این به معنای حذف واسطه ها می باشد.

کانکس های علوفه یا هیدروپونیک را از کجا خریداری کنیم؟

این کانکس ها را می توانید به صورت سفارشی یا پیش ساخته خریداری کنید. معمولا بدنه کانکس های هیدروپونیک را با استفاده از ورق های گالوانیزه می سازند و جنس سینی های آن ها از پلی اتیلن می باشد. با توجه به نوع کاربری این کانکس ها می توانید سازه مورد نظرتان را بر اساس نوع نیاز خود سفارش دهید. با توجه به حساسیت این نوع سازه های پیش ساخته بهتر است آن ها را از مراکز معتبر تولید و ساخت کانکس خریداری کنید.

 

معرفی چند نوع کانکس

برای خواندن مقالات بیشتر کلیک کنید:

مقالات

 

سوالات متداول

کانکس کشاورزی چست و چند نوع است؟

کانکس کشاورزی یا مزرعه نوعی از کانکس های مسکونی و صنعتی به شمار می رود که در دو نوع ثابت و متحرک تولید می شود.

کاربرد کانکس کشاورزی چیست؟

این نوع کانکس را معمولا در مزارع جهت اسکان کارگران، انبار کردن محصولات کشاورزی، سرپناه تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی و… به کار می برند.

کانکس کشاورزی متحرک چیست؟

این نوع کانکس به شکل سیار است و معمولا در زمان برداشت محصول مورد استفاده قرار می گیرد. کانکس های سیار به سادگی قابل حمل و جا به جایی هستند.

امکانات کانکس های کشاورزی چیست؟

در صورتی که کانکس ها را برای اسکان کارگران در نظر بگیرید می توانید امکاناتی مانند سرویس بهداشتی، رختکن و تختخواب را به آن ها اضافه کنید.

علت استفاده از کانکس هیدروپونیک چیست؟

کانکس های هیدروپونیک در واقع نوع دیگری از کانکس های کشاورزی هستند که به دامداران اجازه می دهد در کوتاهترین زمان ممکن علوفه دام خود را تولید کنند.

مدت زمان کاشت علوفه و برداشت آن در کانکس های هیدروپونیک چقدر است؟

مدت زمان برداشت علوفه در این کانکس ها 6 روز است.

مزیت کانکس های هیدروپونیک چیست؟

استفاده از این کانکس ها باعث می شود که افراد بتوانند در هر نوع شرایط آب و هوایی غذای دام خود را تامین کنند. این روش نیاز به مصرف آب را به میزان زیادی کاهش می دهد. استفاده از این کانکس ها جنبه کمک به محیط زیست دارد و از فرسایش خاک جلوگیری می کند.