مزایای استفاده از پنجره و درب های دو جداره کانکس ها

مزایای استفاده از پنجره و درب های دو جداره در کانکس ها

استفاده گسترده از کانکس‌ ها در اسکان موقت نیروی کار، سرپناه موقت برای حادثه دیدگان، مدارس موقت، اتاقک نگهبانی و… باعث شده تا روند تولید این محصولات پیشرفت مناسبی داشته باشد. کانکس‌ ها معمولا در شرایط آب و هوایی مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. در نتیجه باید تا حد ممکن از اتلاف انرژی در این محصولات جلوگیری شود تا شرایط اسکان در آنها فراهم باشد. از همین رو برای بخش‌ های دیواره، سقف و کف این محصولات از دیواره‌ های عایق مانند ساندویچ پانل و از محصولات دوجداره برای درب و پنجره استفاده می کنند. در ادامه این مطلب از سایت پوریا کانتین بیشتر در مورد مزایای استفاده از پنجره و درب‌ های دوجداره در کانکس‌ ها صحبت خواهیم کرد.

معرفی پنجره و درب دو جداره کانکس

معرفی پنجره و درب دو جداره

برای درک بهتر مزایای استفاده از پنجره و درب ‌های دو جداره در کانکس‌ ها باید بیشتر با محصولات دو جداره و نحوه عملکرد آنها آشنا شوید. پنجره دو جداره مورد استفاده در کانکس‌ ها از دو لایه شیشه‌ ای تشکیل شده‌ اند که بین آنها با گازهای بی‌اثر پُر، و سپس مهر و موم شده‌ است. نوع شیشه، قاب، گاز بین شیشه‌ ها، کیفیت مهر و موم و جنس بقیه قسمت‌ ها، فاکتورهای تاثیر گذار روی کیفیت نهایی این محصولات هستند. درب‌ های دو جداره نیز معمولا از آلومینیوم، فایبرگلاس، چوب، UPVC یا ساندویچ پانل تولید می‌ شوند. هر کدام از این محصولات مزایای خود را برای شما به همراه خواهند داشت. اما این روزها در بیشتر کانکس‌ ها از محصولات UPVC یا ساندویچ پنل استفاده می‌ کنند. البته سایر نمونه‌ های گفته شده نیز برای این کار می توانند مناسب باشند و قطعا در برخی موارد کاربرد دارند.

مزایای استفاده از پنجره و درب دو جداره در کانکس‌ها

  • کاهش آسیب به وسایل درون کانکس
    نور خورشید در بیشتر موارد با وارد شدن به اتاق علاوه بر تولید گرما به بخش‌ های مختلف مانند فرش و مبلمان آسیب می‌ زند. شیشه‌ های به کار رفته درون پنجره دوجداره می تواند تا حد مناسبی جلوی انرژی گرمایشی نور خورشید را بگیرد.
  • ایمنی بالا
    محصولات دوجداره دارای استحکام بیشتری نسبت به درب و پنجره معمولی هستند. همچنین شکستن شیشه‌ های دوجداره به کار رفته در این محصولات به مراتب سخت‌ تر از شیشه معمولی است.
  • عایق صدا
    یکی از مزایای استفاده از پنجره و درب‌های دوجداره در کانکس‌ ها این است که مانع عبور صدا می‌ شوند. به همین دلیل در محیط‌ های کارگاهی که سر و صدای بسیار بالایی وجود دارد، بیشتر از این محصولات استفاده می‌ کنند.
  • بخار نکردن
    میزان بخار کردن درب و پنجره دوجداره بسیار کمتر از شیشه‌ های معمولی است؛ همین باعث می‌ شود که رطوبت هوا جذب بدنه درب و پنجره نشود.
  • صرفه جویی در مصرف انرژی
    یکی از اصلی‌ ترین مزایای استفاده از پنجره و درب دوجداره این است که تا حد زیادی از اتلاف انرژی جلوگیری می‌ کند و باعث به دام افتادن هوای مناسب در کانکس می‌ شود. از همین رو کانکس‌ ها در مکان‌ های با آب و هوای سرد استفاده گسترده‌ ای دارند. به کار‌گیری بدنه، پنجره و درب دوجداره این امکان را کانکس‌ها می دهد که دمای فضای داخلی را تا حد زیادی ثابت نگه دارند. در بعضی موارد برای داشتن خاصیت عایق بیشتر در پنجره یا درب دوجداره، از لایه‌ های بیشتر استفاده می‌ کنند.
     استفاده از پنجره و درب دوجداره در کانکس‌ها

تشخیص دادن پنجره و درب ‌های دو جداره در کانکس‌ ها

نحوه ساخت، مواد اولیه و تکنولوژی مورد استفاده برای تولید اصلی ترین فاکتورهایی هستند که کیفیت نهایی درب و پنجره دوجداره را تحت تاثیر قرار می دهند. این محصولات باید بتوانند در فصول سرد سال هوای فضای داخلی کانکس را گرم، و در فصول گرم سال مانع ورود هوای گرم شوند. به همین دلیل در هیچ بخشی از آنها نباید درز یا سوراخ شدگی دیده شود. چون این موضوع کیفیت کلی این محصولات را زیر سوال خواهد برد. همچنین در زمان نصب نیز باید با استفاده از فوم مخصوص کلیه قسمت‌ های باز را بپوشاند تا به این صورت از اتلاف انرژی جلوگیری شود. در ضمن عملکرد شیشه‌ های دوجداره به کار رفته در درب و پنجره نیز تحت تاثیر عوامل زیر است:

  • ضریب هدایت یا مقاومت حرارتی شیشه‌ها و گاز میان آنها
  • نوع و جنس شیشه مورد استفاده
  • ضخامت لایه هوایی
  • نوع قاب شیشه به کار رفته در پنجره یا درب دوجداره

تنوع بالای محصولات UPVC باعث شده که استفاده فراوانی در زمینه تولید درب و پنجره دو یا چند جداره داشته باشند که استفاده گسترده‌ای نیز در کانکس‌ ها دارند. در ضمن در بیشتر موارد فاصله هوایی بین شیشه‌ ها با گاز کریپتون یا آرگون پُر می‌ شود. البته در مواردی از ساندویچ پانل نیز برای ساخت درب و پنجره کانکس استفاده می‌ کنند. استفاده از این محصولات علاوه بر این که ویژگی‌ های محصولات دوجداره در اختیار شما می‌ گذارد، باعث یک دست شدن ظاهر کانکس خواهد شد.

تشخیص پنجره و درب ‌های دوجداره در کانکس‌ها

انواع پنجره و درب‌ های دوجداره در کانکس‌ ها

بعد از آشنایی با مزایای استفاده از درب و پنجره دوجداره سراغ انواع مواد اولیه مورد استفاده برای تولید این محصولات می‌ رویم. چرا که ممکن است در برخی کانکس‌ ها برای کاهش هزینه‌ یا نیاز به ویژگی‌ های دیگر، از مواد اولیه متفاوتی استفاده کنند. هر کدام از این مواد اولیه مزایا و معایب خود را دارد و برای بررسی دقیق کیفیت کاری درب و پنجره دوجداره یک کانکس باید حتما نسبت به این موارد آگاهی داشته باشیم. در ادامه انواع متریال مورد استفاده برای تولید درب و پنجره را با هم بررسی می‌ کنیم:

  • آلومینیوم
    استحکام این محصولات نسبتا بالاست و وزن پایینی هم دارد. به همین دلیل در آنها می‌ توان از شیشه‌ های دوجداره سنگین استفاده کرد. تنوع ظاهری این محصولات نسبتا بالاست و هزینه نگهداری پایین و دوام بالایی خواهد داشت. اما آلومینیوم به راحتی حرارت را انتقال می‌ دهد و در مکان‌ هایی که رطوبت بالایی وجود دارد، این فلز در معرض فرسایش قرار می‌ گیرد.
  • چوب
    ظاهر چوب یا سایر صنایع چوبی مانند mdf و… مناسب است. این محصولات مقاومت خوبی در برابر حرارت دارند و به صرفه جویی بیشتر در مصرف انرژی کمک می کنند. ولی نباید نادیده گرفت که دوام چوب پایین است و نیاز به تعمیرات زیادی در طولانی مدت خواهد داشت. در ضمن ضخامت این محصولات بالاست و باعث دلگیر شدن فضای داخلی کانکس خواهد شد.
  • قاب UPVC
    استفاده از UPVC برای ساخت درب و پنجره دوجداره یکی از بهترین گزینه‌ هاست و مزایای زیادی برای شما به همراه خواهد داشت. البته این محصولات معایبی هم دارند که عبارتند از: “تغییر رنگ در اثر شرایط جوی یا تابش نور خورشید، تحمل وزن محدود که باعث می‌ شود گاهی در زمینه انتخاب شیشه به مشکل بربخورید و استحکام کمتر نسبت به نمونه‌ های آلومینیومی یا چوبی”

 

انواع پنجره و درب‌ های دو جداره کانکس