اجزای کانکس

یک کانکس از چه اجزایی تشکیل شده است؟

دانستن این که یک کانکس از چه اجزایی تشکیل شده است قطعا در زمان خرید اجازه می‌ دهد که مشتریان با دید بازتری سراغ خرید انواع مختلف کانکس بروند. کیفیت و نوع استفاده از مواد اولیه و اجزاء مختلف روی کیفیت نهایی کانکس تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت. از آنجایی که برای کاربری‌ های مختلف از کانکس‌ های متفاوتی استفاده می‌ شود، باید برای این محصولات از مواد اولیه‌ ای استفاده شود که با کاربری مورد نظر تناسب داشته باشند. به عنوان مثال در کانکس‌ های ضد انفجار قطعا توجه به امنیت بیشتر از کانکس‌ های معمولی است. اجزاء کانکس مشخص کننده ویژگی‌ های نهایی این محصولات هستند و به همین دلیل در ادامه قصد داریم به این سوال که “یک کانکس از چه اجزایی تشکیل شده است؟” پاسخ دهیم.

قسمت‌ های مختلف کانکس

اجزاء تشکیل دهنده کانکس شاید در نگاه اول همان مصالحی باشند که درون خانه‌ ها از آن استفاده می‌ شود، مانند پنجره، درب و… اما تنوع بالای این محصولات به سازندگان کانکس این اجازه را می‌ دهد که محصولاتی با ویژگی های مختلف تولید کنند. در زمان ساخت کانکس ابتدا به این موضوع دقت می‌شود که محصول تولید شده در چه شرایطی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بعد از آن با توجه به بررسی‌ های انجام شده قطعات پیش ساخته یا تولید شده را با توجه به اصولی که برای این کار وضع شده در کنار هم قرار می دهند تا به محصول نهایی دست پیدا کنند. مواد اولیه و اجزاء تشکیل دهنده کانکس علاوه بر اینکه تعیین کننده کیفیت نهایی این محصولات هستند، نقش مهمی روی قیمت آنها دارند. در ضمن برای برخی از کانکس‌ ها که نیاز به امکانات اضافه یا خاصی دارند، باید از اجزاء دیگری استفاده کرد که کانکس عملکرد درستی در زمان استفاده داشته باشد. در بخش بعدی اجزاء تشکیل دهنده کانکس را با هم بررسی می‌ کنیم.

 

قسمت‌ های مختلف کانکس پوریا کانتین

 

اجزاء تشکیل دهنده کانکس

● شاسی کانکس
این شاسی‌ ها معمولا از جنس پروفیل‌ های آهنی هستند. معمولا از مواد اولیه ضد زنگ برای ساخت این بخش استفاده می شود. ابعاد شاسی کانکس با توجه به ابعاد کانکس تعیین خواهد شد.
● نمای داخلی کانکس
برای زیبا سازی نمای داخلی کانکس و ایجاد کی فضای درست و قابل سکونت معمولا از مصالحی استفاده می‌شود که بادوام و قابل شستشو باشد. استفاده از MDF و PVC گزینه‌های خوبی برای این کار به شمار می‌روند. این محصولات از نظر ظاهری نیز جلوه زیبایی دارند.
● نمای خارجی
معمولا برای دیواره کانکس از ساندویچ پانل استفاده می شود و نمای این دیوار‌ها از جنس گالوانیزه است. البته در شرایطی بسته به نوع استفاده ممکن است از محصول دیگری برای پوشاندن نمای بیرونی کانکس استفاده شود. این محصولات علاوه بر زیبایی دارای دوام مناسبی هستند.

 

اجزاء تشکیل دهنده کانکس پوریا کانتین

● کف کانکس
تخته‌ های چند لایه معمولا گزینه‌ های خوبی برای پوشاندن کف کانکس هستند. این محصولات دارای جلوه زیبا و وزن پایین می‌ باشند. امروزه در برخی از کانکس‌ های مدرن از کفپوش‌ های جدید تولید شده بر پایه مواد پلاستیکی نیز استفاده می شود.
● درب کانکس
درب‌ های مورد استفاده برای کانکس‌ ها معمولا از جنس UPVC یا آلومینیوم هستند. وزن پایین این محصولات باعث شده تا در این شرایط گزینه‌ های بسیار خوبی باشند.
● سقف خارجی کانکس
ورق‌ های طرح سفال، ورق کرکره ای و ورق‌های گالوانیزه سینوسی مصالحی هستند که بسته به نوع و مدل کانکس از آنها استفاده می‌ شود.
● شیشه‌ های کانکس
شیشه‌ های استفاده شده در درب یا پنجره کانکس معمولا در دو نوع ساده و مشجر هستند. همچنین شیشه‌ های رفلکس نیز محصولات جدید هستند که برای این بخش‌ ها به کار می‌ روند.
● تاسیسات کانکس
معمولا تاسیسات کانکس به دو دسته تاسیسات برق کشی و لوله کشی تقسیم می‌ شوند. کلیه تجهیزات روشنایی، سیم کشی، فیوز‌ها، کلید، پریز، سیم کشی تلفن و… بخشی از تاسیسات برقی و بخش‌ هایی مانند آبدارخانه، فاضلاب، لوله کشی آب سرد و گرم، حمام و سرویس بهداشتی زیر مجموعه تاسیسات قرار می گیرند.
در بخش‌ های بعدی سراغ انواع مختلف کانکس می رویم و اطلاعاتی را در خصوص اجزا و قسمت‌ های تشکیل دهنده آنها در اختیار شما قرار می‌ دهیم.

 

اجزای کانکس کارگاهی و کامپوزیتی

 

کانکس کارگاهی و کامپوزیتی از چه اجزایی تشکیل شده است؟

کانکس‌ های کارگاهی یا کامپوزیتی در محیط‌ های کارگاهی برای اسکان کارگران، مواردی که نیاز به مکان اسکان برای نیروهای امدادی است، کافی شاپ، فروشگاه یا غرفه و به عنوان کانکس اداری مورد استفاده قرار می‌ گیرند. در این کانکس‌ ها ساختار اصلی را اسکلت تشکیل می دهد و برای پوشاندن بدنه خارجی از ورق‌ های کامپوزیت آلومینیومی یا چوب ترمو استفاده می شود. این متریال علاوه بر این که ظاهر زیبایی دارد، به راحتی نصب می‌ شود و انجام بسیاری از کارها مانند نورپردازی و… روی آنها ساده تر خواهد بود. کانکس‌ های کارگاهی نیز دارای اجزایی مشابه با نمونه‌ های کامپوزیتی هستند. این کانکس‌ ها از نظر اقتصادی به صرفه می‌ باشند و به همین دلیل از آنها در محیط‌ های کارگاهی استفاده می شود.
کانکس سایدینگ از چه اجزایی تشکیل شده است؟
برای ساخت این نوع کانکس اسکلت‌ ها صرفا تعدادی تیر و ستون نیستند. بلکه از قسمت‌ های دیگری در استراکچر یا اسکلت استفاده شده است که دارای یک شبکه از خطوط فرعی می‌ باشد و برای نصب ورق‌ ها روی اسکلت نصب شده اند. بعد از اتمام ساخت اسکلت با استفاده از ورق‌ های سایدینگ ضخامت 0.4 یا 0.5 میلیمتر فضای بیرونی این کانکس‌ ها را می‌ پوشانند. این ورق‌ ها که در اصل از جنس گالوانیزه می‌ باشند با استفاده از رنگ الکترواستاتیک رنگ آمیزی شده‌ و طرح گوناگونی به آنها داده‌ اند. بعد از مرحله نصب ورق‌ ها و رنگ آمیزی نوبت به عایق کاری می‌ رسد. این کار را با استفاده از مواد اولیه مختلف مانند پشم سنگ، فوم، پلی استایرن و… انجام می دهند. این که از چه عایقی باید در کانکس استفاده شود، بستگی به محل استفاده و کاربری کانکس دارد. در نهایت نیز بخش داخلی این کانکس‌ ها با دیوارکوب یا دیوارپوش‌ های مختلف موجود در بازار پوشانده می شود. در ضمن کف این کانکس‌ ها می‌ تواند از تخته سه لایه یا سرامیک باشد، همچنین استفاده از لمینت پارکت به عنوان کفپوش قطعا گزینه بسیار مناسبی است که باعث می‌ شود کانکس ظاهری لوکس پیدا کند.

 

کانکس ساندویچ پانل از چه اجزایی تشکیل شده است؟

این کانکس‌ ها که معمولا از پانل‌ های پیش ساخته تشکیل می‌ شوند که دو طرف آنها ورق‌ های فولادی قرار دارد و درون آن‌ها را با مواد عایق پر کرده‌ اند. عایق مورد استفاده در بین ورق‌ های این نوع پانل پلی یورتان است که با استفاده از دستگاه‌ های اتوماتیک درون این محصولات تزریق می‌ شود. روند قرارگیری این پانل‌ ها در کنار یکدیگر چنین است که به صورت نر و مادگی در کنار هم قرار می‌ گیرند و به این صورت در جای خود محکم می‌ شوند. از این محصولات برای پوشاندن سقف یا دیواره کانکس استفاده می‌ کنند.

اسکلتی که برای پیاده سازی این نوع کانکس لازم است یک چهاردیواری می‌ باشد که ستون‌ ها و تیرهای متعددی دارد. آهن مورد استفاده برای ساخت اسکلت این محصولات ضخامتی در حدود 2 میلیمتر دارد، همچنین ابعاد پروفیل‌های استفاده شده باید با توجه به نظر کارشناسان و مهندسین فعال در این عرصه مشخص شود. سرامیک، تخته‌های ضد آب و کفپوش لمینت مصالح مورد استفاده برای پوشاندن کف این محصولات هستند. درب و پنجره مورد استفاده برای این محصولات معمولا از جنس آلومینیوم یا UPVC هستند و برای عایق بندی بهتر در برابر شرایط آب و هوایی و سر و صدا آنها را از نوع دو جداره انتخاب می‌ کنند.
برای درک بهتر این که یک کانکس از چه اجزایی تشکیل شده است، باید در نظر داشته باشید که همه انواع کانکس که خدمت شما معرفی کردیم دارای قسمت‌ های مهم دیگری هستند که عبارتند از: سیستم برق کشی، لامپ‌ ها، لوله کشی، تجهیزات گرمایشی و سرمایشی و… که در هر کدام از این محصولات بسته به نوع و کاربرد ممکن است از آنها استفاده شده باشد. همچنین بهتر است در زمان خرید کانکس از تولید کننده یا فروشنده مورد نظرتان در مورد مواد اولیه و اجزاء تشکیل دهنده کانکس سوال کنید تا با محصولی که قصد خرید آن را دارید بیشتر آشنا شوید.

 

اجزای کانکس ساندویچ پانل