کانکس مسکونی

روش های اخذ مجوز کانکس ویلایی

کانکس ویلایی یکی از انواع خانه های پیش ساخته است. شاید از مهمترین مشکلاتی که زمین داران به خصوص صاحبان زمین های زراعی با آن رو به رو هستند دریافت مجوز برای ساخت و ساز است. امروزه دولت دیگر اجازۀ ساخت و ساز ملک و مسکن را در زمین های کشاورزی نمی دهد و در صورتی که شخصی اصرار بر ساخت و ساز در این زمنی ها را داشته باشد مراحل سخت و دشواری را باید طی کند تا مجوز پایان کار برای آن مِلک صادر شود.

به دلیل دشواری دریافت مجوز و همچنین منع ساخت و ساز در زمین های کشاورزی بسیاری از مَلاکان از این کار منصرف می شوند. به همین دلیل یک راه حل برای این موضوع وجود دارد که استفاده از خانه های پیش ساخته و کانکس است. در این مقاله از بلاگ پوریا کانتین قصد داریم تا اطلاعات کاملی پیرامون مجوز کانکس های از پیش ساخته شده در اختیار شما خوانندگان گرامی قرار دهیم.

کانکس ویلایی دو طبقه

کانکس ویلایی چیست؟

کانکس ویلایی نوعی سازۀ پیش ساخته است که معمولاً برای استفاده های مسکونی و ویلایی در ملک های ییلاقی و فضاهای خالی در شمال کشور، شما پایتخت و در بسیاری از مناطق دیگر قابل استفاده است.

کانکس پیش ساخته به طور کلی به دو دستۀ زیر تقسیم می شود:

  • کانکس ساندویچ پانل
  • کانکس سایدینگ

کانکس ویلایی ساندویچ پانل

کانکس ساندویچ پنل، تشکیل شده از پانل های دیواری و سقفی سات که ضخامت آن متناسب با سلیقۀ مشتری ما بین 4 تا 10 سانتی متر است.
از مزیت های این کانکس می توان به عایق بودن آن اشاره کرد که این ویژگی باعث می شود که در مقابل سرما و گرمای شدید مقاوم باشند. به همین دلیل از این نوع سازه در مناطقی آب و هوای متعادلی ندارند؛ استفاده می شود.

همانطور که گفتیم این نوع کانکس طبق سلیقۀ مشتری در ابعاد و نقشه های مختلف ساخته می شود و محدودیتی در ساخت آن وجود ندارد. این نوع سازۀ از پیش ساخته شده نیز در محل پیاده سازی قابل ساخت نیز بوده و هم آن را به صورت پیش ساخته در محل مورد نظر می توان نصب کرد.

یکی دیگر از مزیت های این نوع کانکس این است که قابلیت جدا شدن قطعات و جابجایی و ساده را به محل دیگر دارند.

کانکس ویلایی سایدینگ

کانکس سایدینگ، یکی دیگر ساختمان پیش ساخته بوده که با سازه های ساندویچی متفاوت است.
این نوع کانکس دارای ساختار اسکلت فلزی محکم بوده که ستون های متعدد و زیادی دارد. و ورقه های دیویاری و سقفی در این نوع کانکس به صورت افقی بر روی ستون ها محکم قرار می گیرند.

مزیت های کانکس پیش ساخته سایدینگ نسبت به نوع ساندویچی آن تنها در زیبایی ظاهری آن است.

به کانکس سایدینگ، ویلای کانادایی نیز می گویند و دلیل این نام گذاری سبک ساخت این نوع از ویلا است که برای اولین بار در کشور کانادا انجام گرفته است. باید به یک نکته توجه داشت که نوع عایق بندی در این گونه از سازه های از پیش ساخته شده از جنس پلی استایرن بوده که در فواصل بین ستون ها قرار داده می شوند.

 مزیت استفاده از کانکس های پیش ساخته نسب به ساخت و ساز سنتی چیست؟

معمولاً ساخت و ساز به روش سنتی همچنان بیشتر مورد توجه افراد است و استفاده از کانکس پیش ساخته مانند هر روش نوین و جدید با موانع و مشکلاتی برای همه گیر شدنش همراه است. به همین دلیل در این بخش از مقاله ما سعی داریم تا اطلاعات کاملی پیرامون مزیت های این نوع کانکس در اختیار شما خوانندگان گرامی قرار دهیم.

  • کانکس های پیش ساخته شده و مسکونی یا از پیش ساخته شده در مدت زمان کوتاه تری ساخته شده و قابل استفاده است.
  • طراحی این کانکس ها بسیار زیبا و مدرن تر از خانه های سنتی است.
  • مقاومت کانکس پیش ساخته در برابر حوادثی مانند زلزله، طوفان، رطوبت و … بیشتر از سازه های سنتی است.
  • طول عمر این کانکس ها به اندازۀ یک خانۀ سنتی و حتی گاهی بیشتر از آن است.
  • وزن کم خانه های از پیش ساخته باعث شده است تا حمل و نقل، بارگیری و جای گذاری آن بسیار آسان باشد.
  • هزینۀ کانکس پیش ساخته نسبت به ساخت خانه به روش سنتی با همان ابعاد بسیار ارزان تر است.
  • یکی از بهترین مزیت های کانکس های پیش ساخته شده این است که نیاز به مجوز های ساخت و ساز و پایان کار ندارند.

 

خرید کانکس ویلایی لوکس

آیا ساخت کانکس پیش ساخته نیاز به مجوز دارد؟

همانطور که گفتیم یک از مزایای این نوع سازه های از پیش ساخته شده این است که نیاز به أخذ مجور از نظام مهندسی ندارد؛ البته این در صورتی است که زمین شما امتیاز آب، برق و گاز را داشته باشد. سپس می توانید به راحتی کانکس از پیش ساخته شدۀ خود را بدون هیچ دغدغه ای و مشکلی خردار کنید و در زمین خود نصب کنید.

در صورتی که ارگان ها و سازمان هایی از شما به خاطر نصب کانکس از شما شکایت کردند می توانید به راحتی آن را به مکان دیگر انتقال دهید.

این نکته را باید خاطر نشان کرد که در 98 درصد موارد دولت و ازگان های وابسته با نصب کانکس مسکونی در محل کاری ندارند و یا مجوز های مورد نیاز را صادر می کنند. به همین دلیل افراد زیادی برای خانه های مسکونی و خانه پیش ساخته اقدام می کنند.

چرا برای سازه های پیش ساخته نیاز به دریافت مجوز نیست؟

دلیل عدم صدور مجوز برای این سازه ها، عدم صدور سند برای سازه های پیش ساخته است.  برای تمامی ساختمان هایی که به روش سنتی ساخته می شوند نیاز به مجوز از جانب شهرداری، سند و پروانۀ پایان کار است که کانکس پیش ساخته نیاز به آن ندارد.

دلیل این امر این است که وقتی شما کانکس را در زمین خود قرار دهید و نصب کنید مانند این است که جسمی را در زمین خود قرار داده اید و به همین دلیل از جانب دولت آزاد به انجام این کار هستید. در صورتی که شما قصد ساخت و ساز در زمینی را به روش سنتی داشته باشید و بدون مجوز قصد انجام دادنش را داشته باشید علاوه بر جریمه ملک شما تخریب شده و ضرر مالی سنگینی را باید پرداخت کنید.

کانکس ویلایی از چه مصالحی ساخته شده است؟

مصالحی که در ساخت کانکس ویلایی به کار رفته است مانند مصالحی است که در ساخت ساندویچ پانل استفاده و به کار برده می شود.

معمولاً ساندویچ پانل هایی که برای ساخت ویلاهای پیش ساخته شده استفاده می شود از ورق فولادی گالوانیزه مقاوم و بادوام ساخته شده است. در برخی از این سازه ها، پروفیل های آهنی و پوشش های پی وی سی مستحکم و مقاوم به کار رفته است.

در برخی از قسمت های این ویلاهای پیش ساخته شده از کاغذ دیواری، کفپوش های چوبی و مواد کامپوزیتی سبک استفاده شده است. در ساخت برخی از این ویلاها از مصالح دیگری مانند گچ تزئینات سقف یا کف نیز استفاده شده است.

اگر شما قصد خرید ویلای پیش ساخته شده را دارید می توانید با مصالح دلخواه آن را سفارش دهید. مصالحی مانند سیمان، ترموود و سرامیک که انتخاب بسیار مناسب در ساخت این سازه هستند.

شرکت های سازندۀ کانکس های ویلایی معمولاً مدل های مختلفی از این سازه ها را به صورت آماده دارند تا با توجه به نیازهای مشتری آن ها را ارائه دهند. انبوه سازان با در نظر گرفتن ویلاهایی که قصد ساخت و ساز در یک منطقه خاص را دارند، طرح یک پارچه و جذابی را سفارش می دهند.

ویلاهای پیش ساخته دارای تمامی امکانات است و همانند یک ویلای ساخته شده به روش سنتی دارای سرویس بهداشتی، حمام، پذیرایی، اتاق خواب، کمد، آشپزخانه، سالن نشینمن و حتی محوطه تراس یا انباری نیز دارد.

امکان اینکه این ویلا را به صورت چند تکه سفارش دهید و در مل نصب کنید وجود دارد و حتی می توانید فضاهای بیشتری مانند فضای بازی، اتاق مهمان و … را نیز به آن اضافه کنید.

قیمت کانکس ویلایی به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت این سازه با توجه به ابعاد، اندازه ها، مصالح به کار رفته در ساخت آن، طرح و مدلی که برای ساخت آن استفاده می شود؛ اندازه گیری می شود. با افزایش متراژ این کانکس ها قیمت آن نیز افزایش می باید. اگر در ساخت آن از مصالح پیشرفته استفاده شود به طبع قیمت آن نیز افزایش می یابد. معمولاً ویلاهایی که بر طبق سلیقۀ مشتری ساخته می شود قیمت بیشتری نسبت به ویلاهای پیش آمده ساخته شده توسط کارخانه دارد.

همانطور که گفتیم قیمت این ویلا به اندازه و متراژ آن بستگی دارد و بر اساس متر مربع سنجیده و محاسبه می شود. امکاناتی که نیز برای ویلای پیش ساخته شده در نظر گرفته می شود نیز بر قیمت نهایی آن تأثیر بسزایی دارد.

طراحی و مدل سازه نیز در قیمت نهایی آن تأثیر زیادی داشته و هرچه طرح مد نظر شما خاص تر باشد به طبع قیمت آن نیز افزایش می یابد. در طراحی استاندارد این ویلاها معمولاً محل پنجره ها بر روی پانل ها بوده و حتی محل نورگیر، تراس و نصب در ورودی نیز از پیش مشخص شده است.

برای طراحی کانکس ویلایی از نرم افزارهای مخصوص طراحی پلان استفاده می شود. در صورتی که قصد دارید ویلای پیش ساخته شده طبق سلیقه و نظر خودتان خریداری کنید ممکن است مراحل ساخت پانل های کانک ویلای شما زمان بیشتری ببرد. استحکام سازه های پیش ساخته شده همانطور که گفتیم زیاد بوده و در برابر وقایع طبیعی محکم و مقاوم است. در صورتی که به این کانکس ها رسیدگی و از آن ها مراقبت کنید عمرشان به 30 سال می رسد.

 مزیت های کانکس ویلایی

مصرف بهینه‌ انرژی

از آنجایی که مصالح به کار رفته در ساخت بناهای سنتی دارای چگالی بالایی است دچار مشکلاتی از جمله انتقال گرما و سرما، بالا رفتن وزن سازه، ریزش به هنگام زلزه و مشکلات اینچنینی می شود. به همین دلیل اتلاف انرژی در این سازه ها بیشتر از حد معمول است.

اما کانکس های ویلایی دارای عایق بندی بوده و شیشه هایی که در ساخت آن به کار گرفته می شود دو جداره بوده که مانع از اتلاف انرژی می شود. به همین دلیل استفاده از این کانکس ها انتخاب خوبی برای کاهش اتلاف انرژی و هزینه های مرتبط به آن است.

 سرعت بالا در ساخت و آماده‌سازی

در صورتی که زمان زیادی برای ساخت و ساز ویلا به روش سنتی ندارید، ساخت و ساز ویلاهای از پیش ساخته شده گزینه مناسبی است.

از آنجایی که ساخت ویلاها به روش سنتی بازۀ زمانی زیادی را در بر می گیرد معمولاً استفاده از کانکس ویلاییگزینۀ بسیار مناسبی است.

هزینه کمتر

برای ساخت کانکس های ویلایی همانطور که گفتیم اگر از پیش ساخته های کارخانه استفاده کنید هزینۀ کمتری را پرداخت می کنید نسبت به ویلاهای سنتی که هزینۀ مصلاح و کارگر برای ساخت خانه و دردسرها و هزینه های شهرداری و … را نیز باید در نظر بگیرید.

معایب کانکس ‌های ویلایی

محدودیت در تعداد طبقات

یکی از معایب اصلی ویلاهای پیش ساخته شده، محدودیت در تعداد طبقا است. این محدودیت مانع می شود که شما بتوانید یک ویلای دو طبقه یا هر چند طبقه ای که مد نظر شما است را بسازید.

تنوع کم در شکل سازه

معمولاً در ساخت کانکس های ویلایی تنوع ظاهری کم است. زیرا تلید کانکس و قطعات کوچک برای آن بسیار مشکل است. از طرف دیگر به دلیل اینکه پیش ساختۀ این ویلاها قیمت مناسب تری دارند در کارخانه ساخته شده اند امکان تغییر در اجزای آن دشوار است. البته امکان این که این کانکس را بر اساس سلیقۀ خود سفارش دهید وجود دارد اما در غیر این صورت تنوع شکل ظاهری آن بنا به دلیل گفته شده بسیار کم است.

کاهش قیمت هنگام فروش

کاهش و افت قیمت کانکس‌ های ویلایی یکی دیگر از معایب کانکس ‌های ویلایی به حساب می آید. در حالی که فروش ویلاهای عادی و ساخته ‌شده با روش سنتی بسیار آسان‌ است، شما نمی ‌توانید به راحتی کانکس خود را بفروشید. قیمت کانکس ویلایی در برخی مواقع تا 40 درصد پایین ‌تر از قیمت نو آن محاسبه می‌ شود و این موضوع ممکن برای برخی از افراد خوشایند نباشد.

 

ابعاد کانکس‌ های ویلایی

کانکس ‌های ویلایی از نظر ابعاد محدودیتی نداشته و می‌ توان این کانکس ‌ها را در ابعاد مختلف، سلیقه مشتری و اقلیم آب و هوایی که قرار است در آن قرار داده شود، تولید کرد. تنها مشکلی که وجود دارد بحث حمل و نقل و جابجایی است که این ابعاد را کمی محدود می ‌کند زیرا کانکس‌ باید دارای ابعادی باشد که بتوان آن را از قبل در کارخانه ساخت و سپس به محل موردنظر انتقال داد. به همین دلیل کانکس‌ های ویلاییِ بزرگ ‌تر از حد معمول را باید در اندازه‌ هایی قابل حمل و نقل ساخت و سپس به صورت چند تکه به محل مورد نظر انتقال داد تا در آن ‌جا جوشکاری، نصب و مونتاژ شود.

 جابجایی کانکس ‌های ویلایی

همانطور که گفتیم کانکس‌  های ویلایی با سازه ‌های سنتی متفاوت هستند. برای ساخت این کانکس‌ ها مجوز ها و استاندارد های مشخصی تعیین شده است به طوری که ارتفاع کانکس از زیر شاسی تا بلندترین قسمت آن نباید بیش از 2.5 متر باشد. طبق این استاندارد کانکس ‌هایی که ابعادی بزرگ ‌تر از این مقدار را داشته باشند، قابلیت اینکه از پیش ساخته شده و سپس به محل مورد نظر انتقال داده شوند را ندارند.

سخن پایانی

با توجه به این که آب و هوای ایران به سرعت در حال تغییر است و الگوی آن مانند سابق نیست؛ همچنین با در نظر گرفتن خشکسالی شدید و فرو نشست زمین، توجه به ویلاهای پیش ساخته و خریداری آن بیشتر از ساخت و ساز به روش سنتی مورد توجه قرار گرفته است. زیرا همانطور که در بالا توضیح دادیم این سازه های از پیش ساخته شده در برابر حوادث ناگهانی و شرایط نامطلوب آب و هوایی مقاوم بوده و مانند ساخت و ساز به روش سنتی، نیاز به درگیری برای مجوز ساخت و ساز نیست.

بیشتر بخوانید:

کانکس استاندارد چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

نکات مهم در خرید کانکس ساندویچ پانل

 

سوالات متداول

قیمت کانکس های ویلایی نسبت به ویلاهای سنتی ارزان تر است یا خیر؟

پاسخ به این سؤال مثبت است. قیمت این کانکس ها مقرون به صرفه تر بوده است و قابلیت استفاده در هر شرایط آب و هوایی را دارد.

درصورت نیاز به اطلاع از قیمت کانکس ها می توانید اینجا کلیک نمایید.

آیا برای ساخت کانکس ویلایی نیاز به مجوزهای خاصی است؟

پاسخ به این سؤال منفی است. برای ساخت و ساز خانه های ویلایی نیاز به مجوز نیست و شما می توانید در زمین شخصی خودتان خانۀ کانکس خود را قرار دهید.

آیا امکان استفاده از کانکس در هر نوع آب و هوایی وجود دارد؟

بله شما می توانید در گرم ترین تا سردترین هوا از کانکس های ویلایی استفاده کنید؛ زیرا که نسبت به هر نوع آب و هوایی مقاوم هستند.

آیا می توان کانکس ویلایی متناسب با سلیقۀ خودمان سفارش دهیم؟

بله شما می توانید از نوع کارخانه ای آن استفاده نکنید و با توجه به سلیقۀ خود یک خانۀ پیش ساخته شدۀ زیبا را به سازنده سفارش دهید.

آیا زندگی در کانکس های پیش ساخته راحت است؟

بله، خانه های پیش ساخته شده مانند خانه های ساخته شده به روش سنتی دارای حمام، توالت، حال، پذیرایی و … هستند. در صورتی که شما طبق سلیقۀ خود این خانه ها را سفارش دهید؛ می توانید فضاهای مورد نیاز و دلخواه خود را نیز به آن اضافه کنید.

شما می توانید برای آشنایی بیشتر با روش های اخذ مجوز کانکس ویلایی در کارخانجات پوریا کانتین بین الملل که بیش از 40 سال سابقه تولید و ساخت در صنعت کانکس و خانه های پیش ساخته در ایران فعالیت می نماید با شماره تلفن های زیر تماس بگیرید.

تلفن واحد فروش(ساختمان مرکزی): ۷-۸۸۶۷۸۲۳۵-۰۲۱

تلفن واحد فروش(کارخانه): ۵۵۲۷۲۳۴۲-۰۲۱ 

دورنگار : ۸۸۶۷۸۲۳۶-۰۲۱

موبایل مدیریت فروش : ۰۹۱۲۱۳۶۵۷۶۶