کانکس استودیو صدابرداری چیست؟

کانکس استودیو صدابرداری همانطور که از نام آن مشخص است برای استودیوهای ضبط صدا به کار برده می شود. این کانکس ها از هر لحاظ باید اکوستیک باشند به همین دلیل با عنوان کانکس اکوستیک نیز شناخته می شوند. کانکس های اکوستیک این قابلیت را دارند که از ضبط شدن هرگونه صدای اضافی جلوگیری کنند. یکی دیگر از دلایل اکوستیک بودن این کانکس ها این است که در هنگام تمرین سازها مانند سازهای جاز صدای زیادی تولید می شود و به همین دلیل فضا باید از قابلیت اکوستیک برخوردار باشد.

 

کانکس آکوستیک

کاربرد کانکس استودیو صدابرداری

همانطور که می دانید فضای زندگی افراد در شهرها معمولا شلوغ  و پر سر و صدا می باشد. در بعضی شرایط نیاز به یک فضای ساکت و بدون هر گونه آلودگی صوتی می باشد. یکی از مواردی که لازم است فضای آن عاری از هرگونه آلودگی صوتی باشد استودیوهای صدابرداری است. برای ضبط موسیقی فضایی که در آن رکورد گرفته می شود باید از هر لحاظ اکوستیک باشد تا به این شکل صداهای اضافه در آن ضبط نشود.

یکی دیگر از کاربرد این نوع کانکس ها معادن سنگ می باشد. با توجه به وجود دستگاه های پر سر و صدا اتاق کنترل را برای اپراتورها با استفاده از سازه های اکوستیک می سازند تا بتوانند بدون مزاحمت صداهای گوشخراش به کار خود ادامه دهند.

برخی از کانکس های اکوستیک در ابعاد کوچکتری ساخته می شوند معمولا این نوع کانکس ها را برای نگهداری و مراقبت از کمپرسورها و مولدهای برق به کار می برند. ژنراتورهای دیزل از سر و صدای فوق العاده زیادی برخوردار هستند به همین دلیل آن ها را داخل کانکس های اکوستیک قرار می دهند تا با سر و صدای خود برای اطرافیان مزاحمت ایجاد نکنند. برخی از افراد از کانکس های استودیو صدابرداری استفاده شخصی می کنند. آن ها این سازه ها را برای تمرین موسیقی و ایجاد یک استودیوی خانگی خریداری می کنند.

روش های کاهش صدا در کانکس استودیو صدابرداری

قصد داریم بررسی کنیم که فرایند کاهش و از بین بردن صدا در کانکس های اکوستیک چگونه انجام می شود تا بتوانند بهترین عملکرد را داشته باشند.

برای انجام این موارد در بخش هایی از کانکس مانند کف، دیواره ها، سقف که امکان جذب صدا وجود دارد از مصالحی استفاده می کنند که به میزان زیادی از عبور صوت جلوگیری می کنند. برای ایجاد مانع حداکثری جهت عبور صداها در دیواره ها از عایق های صوتی استفاده می کنند که تاثیر زیادی دارد. در صورتی که از مصالحی با درجه سختی کمتری استفاده کنید این امکان را به وجود می آورید که عملکرد عایق صوتی شما به میزان زیادی افزایش پیدا کند.

لازم است منافذ هوایی را که در کانکس های اکوستیک وجود دارند را مسدود کنید به این ترتیب بر کاهش میزان سر و صدا تاثیر زیادی بگذارید. به همین دلیل در هنگام ساخت این نوع کانکس ها برای پوشش دادن اطراف داکت ها و هر جایی که چیزی از دیواره ی کانکس عبور کرده است از فوم پلی یورتان برای درزگیری آن قسمت ها استفاده می کنند. نکته بسیار مهمی که برای ساخت این کانکس ها وجود دارد این است که قوطی های برق را در دیواره های داخلی و بیرونی روبروی یکدیگر قرار ندهید به این دلیل که تاثیر عایق صوتی به حداقل خود می رسد.

کانکس استودیو صدابرداری چه مشخصاتی دارد؟

کانکس اکوستیک را معمولا با استفاده از مصالحی مانند عایق های پلی یورتان و ساندویچ پانل ها می سازند. ضخامت حداکثری که برای این مصالح در نظر می گیرند 8  و حداقل 4 سانتی متر در نظر می گیرند. جالب است بدانید که استفاده از پنجره ها و جداره های شیشه ای در این نوع کانکس ها جایی ندارد. مگر در مواردی که به شکل ویژه احتیاج به شیشه یا پنجره وجود داشته باشد.

 

کانکس آکوستیک

علت این امر نیز این است که عملیات صداگیری باید در کانکس های اکوستیک انجام بگیرد به همین دلیل فضای درونی آن نسبت به فضای بیرونی از ارجحیت بیشتری برخوردار است. استفاده از این مصالح در درجه بندی های مختلفی انجام می گیرد.

برای ایجاد فرایند صداگیری استاندارد در کانکس استودیو صدا برداری می توانید از فوم هایی با ضخامت های مختلف استفاده کنید. هنگامی که این فوم های سینوسی را برای عملیات صداگیری به کار می برند به آن ها فوم های شانه تخم مرغی می گویند. برای ایجاد فضای اکوستیک بهتر است از نصب پانل های سقفی صداگیر بهره گیرند. این پانل ها را با عنوان جذب کننده های صوتی می شناسند.

یکی از نکات جالبی که در ارتباط با کانکس اکوستیک وجود دارد این است که این کانکس ها را می توانید برای شرایط خاص مانند مطالعه برای کنکور که به شرایط خاصی نیاز دارد استفاده کنید. افراد تمایل دارند در این شرایط از محیطی استفاده کنند که عاری از هرگونه سر و صدایی باشد. به همین دلیل کانکس های اکوستیک می تواند گزینه مناسبی برای این افراد باشد. می توانید این دسته از کانکس ها را با قیمت ارزان تهیه کرده و از آن نهایت استفاده را ببرید.

 

خرید کانکس استودیو صدا برداری

کانکس استودیو صدا برداری را معمولا با هدف تمرین حرفه ای موسیقی یا ضبط موسیقی خانگی خریداری می کنند. این نوع کانکس ها باید از عایق صوتی مناسبی برخوردار باشند و فضای آن ها باید به گونه ای طراحی شود که قیمت مقرون به صرفه ای داشته و هزینه های زیادی را به دنبال نداشته باشد. یکی از مواردی که در خرید کانکس ها بسیار مورد توجه مشتریان باشد قیمت این سازه ها می باشد.

یکی از گزینه هایی که همواره از طرف کارشناسان خبره در امور خرید و فروش کانکس های استودیوی صدابرداری پیشنهاد می شود، خرید کانکس آماده اکوستیک است. شما می توانید از این نوع کانکس ها به عنوان یک گزینه مناسب برای تمرین حرفه ای استفاده کنید. در واقع شما با خرید یک کانکس استودیوی صدا برداری آماده یک استودیو موسیقی خانگی خواهید داشت.

نکته قابل توجه در هنگام خرید کانکس های اکوستیک این است که لازم است در هنگام خرید به مراکز معتبر و حرفه ای مراجعه کنید. تا بتوانید کانکس های با کیفیتی را خریداری نمایید.

کانکس استودیو صدابرداری آماده چیست؟

در واقع کانکس های استودیو صدا برداری آماده، نوعی کانکس اکوستیک هستند که به صورت پیش ساخته تولید می شوند. این نوع کانکس ها با جداره های عایق شده ساخته می شوند که همین امر باعث می شود در برابر نفوذ امواج صوتی به داخل کانکس محافظ باشند. این عملکرد در مورد خارج شدن صدا نیز صدق می کند. در حقیقت این نوع کانکس ها به عنوان یک عایق بسیار مناسب برای ورود و خروج صدا از فضای داخلی یا بالعکس به شمار می روند. کانکس های اکوستیک آماده را با توجه به کاربری های مختلف تولید می کنند. کاربران می توانند با توجه به نیاز خود به این سازه ها جهت خرید کانکس های استودیو صدا برداری آماده اقدام کنند.

بررسی کانکس اکوستیک و عملکرد آن

همانطور که قبلا اشاره کردیم کانکس اکوستیک به شکل یک اتاقک عایق صدا است که درب، دیواره، سقف و کف، پنجره ها و دیگر قسمت های آن به شکل ضد صدا و چند جداره ساخته شده است. استفاده از این روش برای ساخت این کانکس ها با استفاده از مصالحی انجام می گیرد که امکان نفوذ صدا در آن وجود ندارد.

طراحی کانکس های اکوستیک به این شکل است که صداهای بسیاری را حذف می کند. این قابلیت فضایی را برای میزان صدای استاندارد برای گوش انسان ها ایجاد می کند. بنابراین در هنگام ساخت این محصولات از ساختار چند لایه استفاده می کنند. این مواد چند لایه شامل عایق های صوتی نظیر پشم سنگ و … می باشند. استفاده از این متریال باعث می شود که در موقعیت های خاص هیچ صدایی از کانکس ها بیرون نمی رود. همین امر باعث شده که این محصولات را در استودیوهای صدا برداری استفاده می کنند.

ساخت کانکس استودیو صدا برداری باید به گونه ای انجام بگیرد که بدنه آن ها از پنل های اکوستیک پوشیده شده باشد. این امر باعث می شود تا از انعکاس صدا جلوگیری شود. استفاده از کانکس های اکوستیک این امکان را به استودیوهایی که درون شهرها فعالیت دارند می دهد تا بدون ایجاد مزاحمت برای دیگران به فعالیت خود بپردازند.

ویژگی های کانکس استودیو صدا برداری

بعد از اینکه با انواع کاربردهای کانکس آکوستیک آشنا شدیم لازم است برای شناخت بیشتر این محصولات با نحوه عملکرد و ساختار آن ها آشنا شویم. با توجه به مواردی که در ابتدا به آن اشاره کردیم بر اساس کاربردهای کانکس های اکوستیک احتیاج به ابعاد مختلفی در این زمینه است. به همین علت است که کانکس های استودیو صدابرداری یا اکوستیک را با توجه به سفارش مشتریان در ابعاد مختلفی تولید می کنند.

البته لازم است بدانید که در زمان استفاده از این نوع کانکس ها برای شرایط خاص مانند اتاقک های نگهداری ژنراتورها برای برق اضطراری یا برای استفاده از استودیوهای خانگی می توانید از نمونه های پیش ساخته این سازه ها استفاده کنید.

یکی از پرکاربردترین مصالح برای تولید کانکس های اکوستیک استفاده از عایق های پلی یورتان است که ضخامت آن ها بین 4 تا 8 سانتیمتر است. در برخی موارد نیز از ساندویچ پانل هایی استفاده می شود که خصوصیت اکوستیک دارند. نکته قابل توجه در مورد این کانکس ها این است که فاقد پنجره می باشند. تعبیه پنجره ها تنها در شرایط خاص انجام می گیرد که مشتری به یک پنجره نیاز دارد. معمولا کانکس های اکوستیکی که به عنوان اتاق کنترل ماشین های مختلف در معادن سفارش داده می شوند نیاز به یک پنجره برای کنترل و نظارت بر عملکرد ماشین آلات را به وجود می آورد.

فراموش نکنید کاربرد مورد نظر خریداران بر روی ساختار کانکس های اکوستیک تاثیر بسزایی دارند. به این ترتیب اگر نیاز باشد که شما از سر و صدای بیرون کانکس به دور باشید قسمت های مختلف دیواره و بدنه کانکس به عایق صوتی مجهز می شوند و امکان ورود صدا به داخل کانکس را به میزان زیادی کاهش می دهند.

در صورتی که هدف شما از خرید کانکس اکوستیک جلوگیری از انتشار صداهای داخل کانکس به بیرون باشد در هنگام ساخت بیشتر تمرکز طراحان بر خنثی کردن صداهای درون کانکس قرار می گیرد. در این موقعیت همانطور که اشاره کردیم از فوم های سینوسی استفاده می کنند. این فوم ها وظیفه دارند که صداهای درون کانکس ها مانند صداهای حاصل از نواختن ساز را جذب کنند و از انتشار آن به فضای بیرونی جلوگیری کنند. بر اساس نیاز و کاربرد سفارش دهندگان فوم هایی با ضخامت های مختلف در بازار ارائه شده است که انتخاب صحیح آن ها نیاز به تجربه بالایی دارد.

در کانکس های اکوستیک و استودیو صدا برداری چه تجهیزاتی استفاده می شود؟

برای ساخت کانکس استودیو صدا برداری و اکوستیک به تجهیزات خاصی نیاز است که در ادامه قصد داریم به معرفی آن ها بپردازیم.

اولین و پرکاربردترین تجهیزات پنل های اکوستیک می باشند که دارای نمونه های مختلفی هستند. این پنل ها شامل:

ساندویچ پانل های اکوستیک: این نوع ساندویچ پانل ها به عنوان مصالح پرکاربردی شناخته می شوند که برای ساخت کانکس های اکوستیک به کار می روند. ساندویچ پانل های اکوستیک به دو شکل سقفی و دیواری ارائه شده است. در ذیل به بررسی انواع مختلف این پانل ها می پردازیم.

دفیوزرها: یکی از انواع پنل هایی که نقش بسیار اساسی در ساخت کانکس های اکوستیک دارند. بیشترین استفاده این پنل ها در استودیوها است. عملکرد این پنل ها به گونه ای است که هرگاه امواج به آن ها برخورد کند صداها در جهت دیگری بازتاب می دهد. این پنل ها را اغلب از جنس چوب یا پلاستوفوم می سازند. پنل های دفیوز در دو نوع مختلف به صورت سه بعدی و دو بعدی در بازار وجود دارند.

جاذب ها: این پنل ها از ساختاری برخوردار هستند که صدا را به خودشان جذب می کنند. معروف ترین و کم هزینه ترین نمونه های این نوع پنل مدل سیسنوسی یا شانه تخم مرغی است.

بیس ترپ: این مدل از پنل ها را به شکل تخصصی برای جذب فرکانس های پایین به کار می برند. این نوع پنل ها را بیشتر در کانکس استودیوی صدا برداری به کار می برند که استفاده از آن باعث کاهش صدا می گردد.

خرید کانکس استودیو صدا برداری

افرادی که قصد دارند یک کانکس اکوستیک را خریداری نمایند در وهله اول باید فروشندگانی را انتخاب کنند که از اعتبار بالایی برخوردار می باشند. باید اضافه کرد که این روش عایق صوتی برای پوشش دادن سالن های اداری و همایش استفاده می شود. در حال حاضر استفاده از پنل های اکوستیک به عنوان یک روش مقرون به صرفه و کم هزینه برای عایق کردن سالن ها و همایش های اداری است. در برخی موارد از روش های ساده ای مانند استفاده از پانل های دیواری مشبک و سقف های کاذب برای ایجاد یک فضای اکوستیک استفاده می کنند.

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم افرادی که قصد دارند موسیقی خانگی اجرا کنند یا به شکل حرفه ای به تمرین موسیقی بپردازند می توانند از کانکس استودیو صدا برداری استفاده کنند. این کانکس ها بسیار مقرون به صرفه می باشند. قیمت کانکس های اکوستیک به مواردی مانند ابعاد، نحوه کاربری، مصالح به کار رفته در ساختار کانکس ها بستگی دارد. کانکس هایی که به صورت سفارشی ساخته می شوند مطمئنا از کانکس های آماده گرانتر هستند.

کانکس های اکوستیک آماده همانطور که از نام آن ها مشخص است به صورت آماده در کارگاه ها موجود هستند. افراد باید پیش از انتخاب این نوع کانکس ها به ابعاد و مصالح به کار رفته در آن ها دقت کنند تا بهترین انتخاب را داشته باشند. مهمترین ویژگی کانکس های اکوستیک آماده این است که از قیمت پایین تری برخوردار هستند.

 

مقالات زیر را بخوانید:

عایق بندی کانکس

مشخصات فنی کانکس ها

طول عمر کانکس ها

 

سوالات متداول

کانکس استودیو صدا برداری را برای چه هدفی خریداری می کنند؟

این نوع کانکس ها به دلیل عایق صدا بودن گزینه مناسبی برای ضبط و تمرین موسیقی به شمار می روند. کانکس های استودیو صدابردار از ورود و خروج صدا به فضای داخلی خودداری می کنند به همین دلیل به عنوان گزینه مناسبی برای تمرین کردن سازهای پر سرو صدا به شمار می روند.

کانکس اکوستیک را برای چه منظوری استفاده می کنند؟

کانکس اکوستیک یکی از انواع کانکس های عایق صدا است که در مکان های مختلف قابل استفاده می باشد. این نوع کانکس ها را می توانید در محیط های شلوغ و پر سر و صدا مانند کارخانه های سنگ های معدنی و …. به عنوان اتاق کنترل فرمان به کار ببرید. یکی دیگر از کاربردهای آن استفاده از ان برای از بین بردن صدای مولدها و ژنراتورهای برق دیزلی است. می توانید از این نوع کانکس برای مطالعه نیز استفاده کنید.

تفاوت های کانکس های اکوستیک و کانکس های استودیو چیست؟

کانکس های اکوستیک در برخی موارد دارای پنجره هایی هستند که می توانید با استفاده از آن وضعیت بیرون کانکس را بررسی کنید. اما کانکس های استودیو فاقد پنجره هستند. به این دلیل که هیچ نوع صدایی از آن به بیرون درز نکند و بالعکس

عوامل موثر بر قیمت کانکس های اکوستیک چیست؟

قیمت این نوع کانکس ها تحت تاثیر مصالح و مواد سازنده، ابعاد و اندازه ی آن ها و میزان عایق بودن آن ها قرار دارد.